Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Heřmanův Městec
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Heřmanův Městec

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise městem, měst, městem s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu města s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Chrudim

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území města Heřmanův Městec bude řídit povodňová komise města Heřmanův Městec, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Chrudim.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Heřmanův Městec:

  • povodňové komisi ORP Chrudim
  • povodňovým komisím obcí Klešice a Jezbořice, které se nacházejí na vodních tocích pod městem. 
  • KOPIS Pardubického kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Heřmanův Městec od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Kostelec u H.M. a Vápenný Podol, které se nacházejí na vodním toku Podolský potok
  • obce Vyžice, která se nachází na vodním toku Konopka
  • povodňové komise ORP Chrudim
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Pardubického kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Heřmanův Městec obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Chrudim
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pla.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Pardubického kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise města Heřmanův Městec.

Zahájení činnosti povodňové komise města Heřmanův Městec včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány obcí Klešice a Jezbořice
  • Povodňový orgán města s rozšířenou působností Chrudim
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Pardubického kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Labe, státní podnik

Předseda povodňové komise - starosta města:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území města Heřmanův Městec
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území města Heřmanův Městec
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území města Heřmanův Městec
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise města Heřmanův Městec:

  • řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Heřmanův Městec
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Klešice a Jezbořice, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Chrudim
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední města o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území města Heřmanův Městec
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Heřmanův Městec
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Heřmanův Městec
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Heřmanův Městec
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Heřmanův Městec
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • zajišťuje organizaci evakuace na území města Heřmanův Městec
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Heřmanův Městec
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Pardubického kraje a u povodňového orgánu ORP Chrudim
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Heřmanův Městec
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Heřmanův Městec
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území města Heřmanův Městec (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Heřmanův Městec
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území města Heřmanův Městec
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Heřmanův Městec a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území města Heřmanův Městec
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Heřmanův Městec

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje, územní odbor Chrudim
  7. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Chrudim
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Pardubického kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému. »

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (I. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků, městského rozhlasu, prověřit komunikaci se sousedy
  • získat informace o srážkové a hydrologické prognóze
  • sledovat vodní stavy v hlásných profilech
  • provést prohlídku domů, zahrad a ploch ohrožených zátopu, odklidit odplavitelný materiál, neodkliditelný materiál ukotvit

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • připravit cenné věci – doklady, důležité listiny, elektronika apod. k přemístění do vyšších pater.
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu, místě soustředění evakuace a možnostech evakuačního a přijímacího střediska
  • připravit si pytle s pískem, montážní pěnu a další těsnící materiál na utěsnění nízko položených dveří, oken, odpadních potrubí atd.
  • odstranit nebo řádně zajistit snadno odplavitelný materiál v širším rozlivu.
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • odstranit vlastní mobilní lávky přes drobné vodní toky
  • v případě pěší uvažované evakuace vyvézt vozidlo mimo zátopu

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • podle uvážení přemístit cenné věci (listiny, doklady), potraviny a nebezpečné látky (látky toxické, výbušné apod.) do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci – připravit evakuační zavazadlo, připravit vozidlo v případě že nebylo vyvezeno
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • před případným zaplavováním domu odpojit přívod elektrického proudu k nebezpečným spotřebičům, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, pokud je to technicky možné utěsnit zejména kanalizaci
  • řídit se pokyny obsaženými v kapitole Evakuace obyvatelstva, pokud je to technicky možné utěsnit zejména kanalizaci

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.