Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem obec Horní Maršov.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise obce Horní Maršov.

V době povodně tj. od okamžiku vyhlášení II. stupně povodňové aktivity (stavu pohotovosti) a při III. stupni povodňové aktivity (stav ohrožení) až do okamžiku odvolání povodňové aktivity, rozhodují o opatřeních na ochranu před povodněmi místo orgánů obcí, příslušné povodňové komise.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů, ucelených povodí a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území obce Horní Maršov bude řídit povodňová komise obce Horní Maršov, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Trutnov.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Horní Maršov:

  • povodňové komisi ORP Trutnov
  • povodňovým komisím města Svoboda nad Úpou a městysu Mladé Buky
  • KOPIS Královéhradeckého kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Horní Maršov od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Malá Úpa a města Pec pod Sněžkou, které se nacházejí na vodních tocích nad obcí
  • povodňové komise ORP Trutnov
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Královéhradeckého kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může Povodňový orgán obce Horní Maršov obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Trutnov
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pla.cz, http://www.chmi.cz)
  • od HZS Královéhradeckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komiseJednacího řádu povodňové komise obce Horní Maršov.

Zahájení činnosti povodňové komise obce Horní Maršov včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňového deníku a vyrozumí se o tom:

  • Povodňový orgán města Svoboda nad Úpou
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Trutnov
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Královéhradeckého kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik

Předseda povodňové komise - starosta obce:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity v územním obvodu obce Horní Maršov
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Horní Maršov
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci v územním obvodu obce Horní Maršov
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise

 

Povinnosti povodňové komise obce Horní Maršov:

  • povodňovou situaci řeší ve svém územním obvodu v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu
  • vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti
  • o vzniklé situaci informuje povodňový orgán města Svoboda nad Úpou, který se nachází na vodním toku pod obcí
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u povodňových orgánů ORP Trutnov
  • povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Trutnov
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Horní Maršov
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňové komisi města Svoboda nad Úpou, ležící níže na vodním toku a komisi ORP Trutnov
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a  průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území obce Horní Maršov
  • zajišťuje organizaci evakuace na území obce Horní Maršov
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Horní Maršov
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Horní Maršov
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Horní Maršov
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Horní Maršov
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Horní Maršov
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Horní Maršov
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Horní Maršov
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Horní Maršov (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Horní Maršov
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Horní Maršov
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Horní Maršov a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Horní Maršov
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Horní Maršov

 

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
  3. Správa krkonošského národního parku (správce vodních toků)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor
  7. Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje, územní odbor Trutnov
  8. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Trutnov
  9. Složky Armády ČR
  10.  Orgány ochrany veřejného zdraví
  11.  Krajská hygienická stanice Královéhradeckého kraje
  12.  Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a vyrozumívacího systému.»

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

 

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé ohrožení povodní postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)

 

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.