Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Hostinné
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Hostinné

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu města s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Vrchlabí

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území města Hostinné bude řídit povodňová komise města Hostinné, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Vrchlabí.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Hostinné:

  • povodňové komisi ORP Vrchlabí
  • povodňové komisi obce Dolní Olešnice
  • KOPIS Královéhradeckého kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Hostinné od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Rudník, Prosečné nebo Klášterská Lhota, které se nacházejí na vodních tocích nad městem
  • povodňové komise ORP Vrchlabí
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Královéhradeckého kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Hostinné obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Vrchlabí
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pla.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Královéhradeckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise města Hostinné.

Zahájení činnosti povodňové komise města Hostinné včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňový orgán obce Dolní Olešnice
  • Povodňový orgán města s rozšířenou působností Vrchlabí
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Královéhradeckého kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Labe, státní podnik

Předseda povodňové komise města - starosta města

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • informuje o povodňové situaci obec Dolní Olešnice položenou níže na toku
  • informuje o situaci na svém území povodňovou komisi ORP Vrchlabí
  • vyhlašuje jednotlivé stupně povodňové aktivity
  • informuje o povodňové situaci provozovatele MVE
  • vydává rozhodnutí k řešení protipovodňových opatření
  • vydává pokyny k varování občanů a následné evakuaci
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků ve svém územním obvodu
  • rozhoduje o vyžádání pomocí od povodňové komise ORP Vrchlabí
  • do 14 dnů po povodni oznamuje rozsah a výši povodňových škod ORP Vrchlabí
  • zodpovídá za aktualizaci povodňového plánu
  • nejméně 1x ročně organizuje povodňové prohlídky
  • 1x ročně řídí nácvik činnosti povodňové komise
  • zodpovídá za vedení povodňové knihy

Místopředseda povodňové komise města - místostarosta města

  • v nepřítomnosti zastupuje předsedu povodňové komise
  • zodpovídá za splnění úkolů uložených předsedou
  • organizuje varování občanů v ohroženém území obce
  • v době mimo povodňovou aktivitu smluvně zajišťuje: 
    • mechanizaci pro zabezpečovací a záchranné práce
    • umístění a stravování evakuovaných občanů
    • náhradní zdroj pitné vody

Členové povodňové komise a pracovního štábu povodňové komise:

  • plní úkoly uložené předsedou a místopředsedou povodňové komise
  • navrhují opatření ke snížení škod
  • zabezpečují práce na ochranu před povodněmi na majetku města, občanů a jiných organizací, pokud majitelé nemovitostí vlastními silami a prostředky nestačí činit potřebná opatření
  • zajišťují pohotovost dopravních a mechanizačních prostředků
  • iniciativně zabezpečují úseky ohrožené povodní
  • ve spolupráci s HZS umisťují mobilní zábrany a odčerpávají vodu ze zaplavených sklepů a objektů
  • zajišťují evakuaci občanů a zvířat

Zapisovatelka:

  • udržuje telefonní spojení se členy povodňové komise
  • zapisuje zprávy do povodňové knihy
  • plní úkoly uložené předsedou a místopředsedou povodňové komise

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje, územní odbor Trutnov
  7. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Hostinné
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Královéhradeckého kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a vyrozumívacího systému. »

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.