Povodňový plán města Tovačov



Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území města Tovačov.

a) Činnost povodňového orgánu města Tovačov v době mimo povodeň:

  • zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu města Tovačov
  • organizuje povodňové prohlídky vodních toků
  • potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých vlastníků nemovitostí
  • zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi
  • seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Olomouckého kraje nebo ORP Přerov):

  • je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
  • každý pracovník městského úřadu Tovačov, po obdržení výstrahy informuje vedoucího oddělení vodního hospodářství, tajemníka PK města Tovačov (nebo jeho zástupce), který zprávu vyhodnotí a operativně rozhodne podle typu výstrahy o dalších opatřeních
  • při reálném nebezpečí povodně na území města Tovačov bude vždy informován starosta města Tovačov
  • informují se ostatní dotčení pracovníci městského úřadu a v případě ohlášení větších lokálních přívalových srážek budou upozorněni také pracovníci určeni k výkonu hlídkové služby na tocích prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních obcí
  • určí se pracovník úřadu, který v mimopracovní dobu bude věnovat zvýšenou pozornost srážkám, stavům na tocích a vývoji počasí, bude pravidelně sledovat zprávy o vývoji počasí ve sdělovacích prostředcích nebo na Internetu
  • budou upozorněni členové povodňové komise a prověří se jejich dosažitelnost dle plánu spojení
  • sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Moravy, s. p. nebo Ministerstva zemědělství
  • pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
  • provést zápis v povodňové knize
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

Postupy po upozornění na přívalové srážky a v případě jejich výskytu:

V případě, že výstraha bude upozorňovat na lokální přívalové srážky, je nutné počítat s tím, že:

  • nejde nijak blíže specifikovat místo, kde srážky spadnou,
  • nejde stanovit množství srážek a jejich intenzitu,
  • přívalové srážky ohrožují především lokality s menšími toky (i bez toků!),
  • průtoková a odtoková odezva na srážky je velmi rychlá, často se tento typ živelné pohromy, odehraje v čase do 1-3 hodin,
  • dochází ke splachům z polí, domy zaplavuje bláto,
  • v průběhu povodně z přívalových srážek nelze pro krátký čas většinou organizovat téměř žádná opatření, veškerá ochrana spočívá v zabezpečování jednotlivých domů jejich obyvateli,
  • je nutné mít na paměti, že tento typ povodně vždy přímo ohrožuje lidské životy.
Jakmile kterýkoliv z kompetentních pracovníků městského úřadu Tovačov (odborně a funkčně zapojený do povodňové ochrany) obdrží informaci (od občanů, z HZS, od správce toku, Policie ČR, Městské policie) nebo sám vyhodnotí situaci jako vážnou v rozsahu lokálním, či plošně na celém území města, informuje neprodleně starostu města nebo jeho zástupce a tajemníka povodňové komise.

Další postup:

  • na pokyn starosty (nebo jeho zástupce) bude neprodleně svolána povodňová komise města Tovačov
  • starosta neprodleně vyhlásí II. SPA anebo podle situace III. SPA
  • další postup se volí operativně - především bude nutné zvážit pomoc všech složek povodňové ochrany, zejména pomoc IZS
  • nasazení složek IZS, nasazení další mechanizace a prostředků k odstraňování povodňových škod rozhodne starosta města po projednání v povodňové komisi.
  • v případě nebezpečí z prodlení rozhodne starosta neprodleně a komisi informuje dodatečně.
  • při rozsáhlejším ohrožení, kdy hrozí anebo již vznikly větší škody, informuje starosta hejtmana Olomouckého kraje

c) Činnost povodňového orgánu města Tovačov při vzniku I. SPA:

  • zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby města Tovačov
  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, které se nacházejí na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
  • prověřuje spojení a dosažitelnost všech členů povodňové komise a informuje je o vzniklé situaci
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
  • hlídková služba města provede obhlídku území kolem vodotečí na území města Tovačov
  • prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálů k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
  • o vzniklých situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, povodňovou komisi ORP Přerov, správce vodních toků (Povodí Moravy, s. p.) a KOPIS HZS Olomouckého kraje
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, zejména v povodí nad městem
  • prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejich technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
  • provádí zápisy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

d) Činnost povodňového orgánu města Tovačov při vzniku II. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, které se nacházejí na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace správci vodních toků - Povodí Moravy, s. p.
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
  • předseda povodňové komise města Tovačov nebo místopředseda svolává povodňovou komisi a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne obce Troubky, Věrovany, Klopotovice nebo městys Dub nad Moravou a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
  • svolání povodňové komise města Tovačov se oznamuje povodňovým orgánům obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, povodňovému orgánu ORP Přerov, správci vodních toků (Povodí Moravy, s. p.) a KOPIS HZS Olomouckého kraje a fyzickým a právnickým osobám, které jsou ohroženy povodní
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, povodňovému orgánu ORP Přerov, Povodí Moravy, s. p., KOPIS HZS Olomouckého kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
  • uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace
  • hlídková služba pokračuje v obhlídkách území kolem vodních toků, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území. V případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní na to osoby, které se nachází v inundačním území na území města
  • hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání plaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Tovačov Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, při prognóze dosažení III. SPA prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

e) Činnost povodňového orgánu města Tovačov při vzniku III. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, které se nacházejí na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace správci vodních toků - Povodí Moravy, s. p.
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
  • povodňová komise je nepřetržitě v činnosti a zasedá dle potřeby a aktuálního vývoje povodňové situace, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
  • po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí Lobodice, Uhřičice a města Kojetín, povodňovému orgánu ORP Přerov, Povodí Moravy, s. p., KOPIS HZS Olomouckého kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
  • hlídková služba města pokračuje v obhlídkách území kolem vodních toků, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území vodních toků
  • hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků, zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání splaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
  • v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní (případně vyzve) osoby, které se nachází v inundačním území toků na území města na možnost opuštění prostoru záplavového území, případně i jejich evakuaci
  • zajišťuje si prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
  • ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce a přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
  • koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
  • vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
  • vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení, pomoc Armády ČR
  • pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Regionálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Brno
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • zajišťuje provádění dokumentace během povodně
  • v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
  • podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
  • prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Tovačov Policii ČR  o uzavření těchto úseků silnic
  • v případě, že povodňový orgán města vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území města, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu obce s rozšířenou působností Přerov nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území města. Povodňová komise města Tovačov v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise obce s rozšířenou působností a spolupracuje s ní
  • v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
  • v případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán města Tovačov bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III. SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu ORP Přerov, správci toku (Povodí Moravy, s. p.) a HZS KOPIS Olomouckého kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postiženým povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu ORP Přerov a správci povodí (Povodí Moravy, s. p.)

Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán města pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.

Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Požaduje se při sledování a vyhodnocování škod dodržovat tabulkovou osnovu dle Vyhlášky č. 186/2002 Sb., kterou se stanoví náležitosti přehledu o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení základních funkcí v území postiženém živelní nebo jinou pohromou a která v příloze obsahuje také vzor pověření osoby (krajem) ke zjišťování údajů nutných pro zpracování přehledu.

Kromě vyhodnocování povodňových škod dle výše uvedené tabulky se také sledují a vyhodnocují činnosti, nasazení sil a prostředků aj.

Příloha: Osnova pro sledování škod a činností

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán města Tovačov nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu ORP Přerov a příslušnému správci povodí (Povodí Moravy, s. p.).

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán města doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.

Příloha: Osnova souhrnné zprávy o povodni