Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území města Žulová.

a) Činnost povodňového orgánu města Žulová v době mimo povodeň:

  • Zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu města Žulová
  • Organizuje povodňové prohlídky vodních toků.
  • Potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých nemovitostí.
  • Zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi.
  • Seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi.

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictví KOPIS HZS Olomouckého kraje nebo MěÚ Jeseník):

  • Je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí.
  • Upozornit všechny členy povodňové komise a prověřit jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení.
  • Prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a města Vidnava.
  • Sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Odry, státní podnik nebo Ministerstva zemědělství.
  • Pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí.
  • Provést zápis v povodňové knize.
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

c) Činnost povodňového orgánu města Žulová při vzniku I. SPA: 

  • Zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby města Žulová.
  • Zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a města Vidnava, které se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace.
  • Prověřuje spojení a dosažitelnost všech členů povodňových komisí sousedních obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a města Vidnava a informuje o vzniklé situaci.
  • Sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad obcí (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz).
  • Hlídková služba města provede obhlídku území kolem vodotečí na území města Žulová.
  • Prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálu k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně.).
  • O vzniklých situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a města Vidnava, Povodňovou komisi ORP Jeseník, správce vodního toku (Povodí Odry, státní podnik, Lesy ČR, s. p.), KOPIS HZS Olomouckého kraje.
  • Pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, zejména v povodí nad městem.
  • Prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejího technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise.
  • Provádí zápisy v povodňové knize.
  • Provádí evidenční a dokumentační práce.
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise města Žulová, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.

d) Činnost povodňového orgánu města Žulová při vzniku II. SPA:

  • Zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a města Vidnava, které se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace.
  • Sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz).
  • Předseda povodňové komise města Žulová nebo místopředseda svolává povodňovou komisi města a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne město Žulová a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace.
  • Svolání povodňové komise města Žulová oznamuje povodňovým orgánům obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a městu Vidnava, povodňovému orgánu ORP Jeseník, Povodí Odry, státní podnik, KOPIS HZS Olomouckého kraje a fyzickým a právnickým osobám, které jsou ohroženy povodní.
  • Uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky).
  • Zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace.
  • Hlídková služba města pokračuje v obhlídkách území kolem vodotečí, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území. V případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města další stoupající tendenci, upozorní na to osoby, které se nachází v inundačním území na území města.
  • Hlídková služba provádí pochůzky kolem vodotečí zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání plaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní.
  • Dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Žulová Policii ČR  uzavření těchto úseků silnic.
  • Upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí Kobylá nad Vidnávkou a Velká Kraš a města Vidnava, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace.
  • Pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace.
  • Vede záznamy v povodňové knize.
  • Provádí evidenční a dokumentační práce.
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise města Žulová, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.

e) Činnost povodňového orgánu města Žulová při vzniku III. SPA

  • Zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a města Vidnava, které se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace.
  • Sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad obcí (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz).
  • Povodňová komise zasedá nepřetržitě, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření.
  • Po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí Kobylá nad Vidnavkou, Velká Kraš a města Vidnava, povodňovému orgánu ORP Jeseník, Povodí Odry, státní podnik, Lesy ČR, s. p., KOPIS HZS Olomouckého kraje a fyzickým a právnickým osobám ohrožených povodněmi.
  • Hlídková služba města pokračuje v obhlídkách území kolem vodotečí, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území vodotečí. V případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní (případně vyzve) osoby, které se nachází v inundačním území toků na území města na možnost opuštění prostoru záplavového území.
  • Hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků, zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání plaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní. V případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní (případně vyzve) osoby, které se nachází v inundačním území toků na území města na možnost opuštění prostoru záplavového území, případně i jejich evakuaci.
  • Zajišťuje si prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně.
  • Ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce ke zmírnění škodlivých účinků povodně, přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně.
  • Koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi.
  • Vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob.
  • Vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení pomoc Armády ČR.
  • Pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na regionálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Ostrava
  • Pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace.
  • Zajišťuje provádění dokumentace během povodně.
  • V případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS.
  • Podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče.
  • Během povodně zajišťuje potřebné dokumentační práce.
  • Vede záznamy v povodňové knize.
  • Provádí evidenční a dokumentační práce.
  • Prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování.
  • V případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce.
  • Dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Žulová Policii ČR  uzavření těchto úseků silnic.
  • V případě, že povodňový orgán města vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území města, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu obce s rozšířenou působností Jeseník nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území města. Povodňová komise města Žulová v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise obce s rozšířenou působností a spolupracuje s ní.
  • V případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní.
  • V případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru.
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise města Žulová, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán města Žulová bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu ORP Jeseník, správci toku (Povodí Odry, státní podnik, Lesy ČR s. p.), HZS KOPIS Olomouckého kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu ORP Jeseník a správci povodí (Povodí Odry, státní podnik).

Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán města pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.

Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Příloha Osnova pro sledování škod a činností.

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán města Žulová nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu ORP Jeseník a příslušnému správci povodí (Povodí Odry, státní podnik)

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán města doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.
Příloha Osnova souhrnné zprávy o povodni