Povodňový plán obce Ratiboř



Statut povodňové komise

Článek 1

Úvodní ustanovení

Povodňová komise obce Ratiboř (dále jen „Komise") je v době povodní povodňovým orgánem obce podle zák. 254/2001, o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena Povodňové komisi ORP Vsetín.

 

Článek 2

Složení Komise

Komise působí ve složení

  • předseda:                  starosta obce Ratiboř
  • místopředseda:         místostarosta obce Ratiboř
  • členové:                    pracovníci jmenovaní starostou obce Ratiboř

 

Článek 3

Činnost komise

Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území obce Ratiboř.

Za tím účelem:

  1. Zajišťuje vypracování povodňového plánu obce Ratiboř, který je základním dokumentem pro její činnost
  2. Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán ORP a právnické a fyzické osoby na území obce Ratiboř, správce vodních toků, OPIS HZS Zlínského kraje a obce níže po toku.
  3. Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
  4. Oznamuje povodňové komisi ORP Vsetín den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
  5. Doporučuje mimořádné manipulace na území obce nad rámec schváleného manipulačního řádu
  6. Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
  7. Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území obce
  8. Při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
  9. Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
  10. Vede záznamy v povodňové knize, uložené u starosty
  11. Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce na území obce Ratiboř, nutnou evakuaci, ubytování a stravování
  12. K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
  13. Zpracovává zprávu o povodni a předkládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
  14. Provádí prohlídky po povodni

 

Článek 4

Jednání Komise

  1. Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
  2. Předseda Komise je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda
  3. Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
  4. Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
  5. Závěry z jednání komise přijímá formou usnesení, doporučení
  6. Sídlem je obecní úřad Ratiboř, v případě potřeby může být jednání svolána i do jiného místa

 

Článek 5

Předseda komise

  1. Svolává Komisi
  2. Řídí jednání Komise
  3. Odpovídá za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
  4. Jmenuje a odvolává členy Komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
  5. Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
  6. Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předkládá dodatečně komisi ke schválení
  7. Zodpovídá za zpracování povodňového plánu obce Ratiboř
  8. Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území obce Ratiboř
  9. Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
  10. Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
  11. Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
  12. Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
  13. Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území obce, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
  14. Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
  15. Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu obce Ratiboř
  16. Schvaluje povodňový plán obce Ratiboř
  17. Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území obce Ratiboř
  18. Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu

 

Článek 6

Místopředseda komise

  1. Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
  2. Sestavuje zápisy z jednání Komise
  3. Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
  4. Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
  5. Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území obce Ratiboř
  6. Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
  7. Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
  8. Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
  9. Zajišťuje činnost sekretariátu Komise

 

Článek 7

Spolupráce Komise s ostatními orgány, organizacemi a občany

K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.

 

Článek 8

Zabezpečení činnosti Komise

K zabezpečení činnosti Komise slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má obecní úřad k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda komise.

 

Článek 9

Závěrečná ustanovení

Tento statut nabývá účinnosti schválením povodňovým orgánem obce Ratiboř dne __________

 

V Ratiboři dne ___________

__________________________________

Starosta obce Ratiboř