Statut povodňové komise

Článek 1

Úvodní ustanovení

Povodňová komise ORP Humpolec (dále jen „komise“) je v době povodní povodňovým orgánem obce podle zák. 254/2001, o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena povodňové komisi Kraje Vysočina.

 

Článek 2

Složení Komise

Komise působí ve složení

  • předseda: starosta města Humpolec
  • místopředseda: místostarosta města Humpolec
  • členové: pracovníci jmenovaní starostou města Humpolec

 

Článek 3

Činnost komise

Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území ORP Humpolec

Za tím účelem:

  • Zajišťuje vypracování povodňového plánu ORP Humpolec, který je základním dokumentem pro její činnost
  • Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně obce ve své územní působnosti (jichž se daná skutečnost dotýká). Ministerstvo životního prostředí ČR (povodňovou službu), Český hydrometeorologický ústav (v Praze), příslušného správce vodního toku (Povodí Vltavy, státní podnik) a příslušné povodňové orgány sousedních ORP
  • Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
  • Oznamuje povodňové komisi kraje Vysočina den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
  • Doporučuje mimořádné manipulace na území ORP nad rámec schváleného manipulačního řádu
  • Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
  • Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území ORP
  • Při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
  • Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
  • Vede záznamy v povodňové knize
  • Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce na území ORP Humpolec, nutnou evakuaci, ubytování a stravování
  • K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
  • Zpracovává zprávu o povodni a předkládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
  • Provádí prohlídky po povodni

 

Článek 4

Jednání Komise

  • Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
  • Předseda Komise je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda
  • Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
  • Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
  • Závěry z jednání komise přijímá formou usnesení, doporučení
  • Sídlem je Městský úřad Humpolec, v případě potřeby může být jednání svolána i do jiného místa

 

Článek 5

Předseda komise

  • Svolává Komisi
  • Řídí jednání Komise
  • Odpovídá za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
  • Jmenuje a odvolává členy Komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
  • Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
  • Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předkládá dodatečně komisi ke schválení
  • Zodpovídá za zpracování povodňového plánu ORP Humpolec
  • Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území ORP Humpolec
  • Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
  • Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
  • Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
  • Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
  • Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území SO ORP Humpolec, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
  • Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
  • Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu SO ORP Humpolec
  • Schvaluje povodňový plán SO ORP Humpolec
  • Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území SO ORP Humpolec
  • Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu

 

Článek 6

Místopředseda komise

  • Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
  • Sestavuje zápisy z jednání Komise
  • Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
  • Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
  • Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území ORP Humpolec
  • Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
  • Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
  • Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
  • Zajišťuje činnost sekretariátu Komise

 

Článek 7

Spolupráce Komise s ostatními orgány, organizacemi a občany

K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.

 

Článek 8

Zabezpečení činnosti Komise

K zabezpečení činnosti Komise slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má ORP k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda komise.

 

Článek 9

Závěrečná ustanovení

Tento statut nabývá účinnosti schválením povodňovým orgánem SO ORP Humpolec dne __________

 

V Humpolci dne ___________

__________________________________

předseda povodňové komise ORP Humpolec