Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území SO ORP Uherské Hradiště.

a) Činnost povodňového orgánu SO ORP Uherské Hradiště v době mimo povodeň:

  • zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu SO ORP Uherské Hradiště (MěÚ Uherské Hradiště - vodoprávní úřad)
  • organizuje povodňové prohlídky vodních toků (MěÚ Uherské Hradiště - vodoprávní úřad)
  • potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých obcí ve SO ORP Uherské Hradiště (MěÚ Uherské Hradiště - vodoprávní úřad)
  • zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi (MěÚ Uherské Hradiště - vodoprávní úřad, krizové řízení)
  • seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi (MěÚ Uherské Hradiště - vodoprávní úřad)

 

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Zlínského kraje):

  • je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
  • sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p. nebo Ministerstva zemědělství
  • pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Uherské Hradiště, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

c) Činnost povodňového orgánu ORP Uherské Hradiště při vzniku I. SPA:

  • zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby ORP Uherské Hradiště (OŽP + MP)
  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Uherské Hradiště a sousedního ORP Veselí nad Moravou, ORP Kroměříž a ORP Kyjov, pokud mohou být povodní zasaženy
  • za předpokladu zhoršování povodňové situace upozorní člen pracovní skupiny pro I. a II. SPA všechny členy povodňové komise na situaci a prověří jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
  • za předpokladu zhoršování povodňové situace prověřuje spojení a dosažitelnost povodňových orgánů sousedních ORP a povodňových orgánů obcí ve SO ORP Uherské Hradiště
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
  • prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálu k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
  • o vzniklých situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí ve SO ORP Uherské Hradiště, sousedního ORP Veselí nad Moravou, a Zlínského kraje, správce vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Zlínského kraje
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejího technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
  • provádí zápisy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Uherské Hradiště, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

d) Činnost povodňového orgánu ORP Uherské Hradiště při vzniku II. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Uherské Hradiště a sousedního ORP Veselí nad Moravou, ORP Kroměříž a ORP Kyjov, pokud mohou být povodní zasaženy
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
  • předseda / tajemník povodňové komise ORP Uherské Hradiště nebo jimi pověřený člen svolává povodňovou komisi ORP a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne SO ORP Uherské Hradiště a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
  • svolání povodňové komise ORP Uherské Hradiště se oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Uherské Hradiště, sousedním ORP, a Zlínskému kraji, správcům vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Zlínského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
  • prověří u Povodí Moravy, s. p. možnost, zda lze snížit hladinu Baťova kanálu, aby se vytvořila větší retence pro Jalubský a Huštěnovický potok
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Uherské Hradiště, sousedním ORP, a Zlínskému kraji, správcům vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Zlínského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
  • uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována, operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Uherské Hradiště a vyhodnocuje získané informace
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Uherské Hradiště Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí ve SO ORP Uherské Hradiště a sousední ORP, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, při prognóze dosažení III. SPA prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Uherské Hradiště, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

e) Činnost povodňového orgánu při vzniku III. SPA

  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Uherské Hradiště a sousedního ORP Veselí nad Moravou, ORP Kroměříž a ORP Kyjov, pokud mohou být povodní zasaženy
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
  • povodňová komise je nepřetržitě v činnosti a zasedá dle potřeby a aktuálního vývoje povodňové situace, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
  • prověří u Povodí Moravy, s. p. možnost, zda lze snížit hladinu Baťova kanálu, aby se vytvořila větší retence pro Jalubský a Huštěnovický potok
  • prověří správce toků a MO z hlediska funkčnosti čerpacích stanic v Uh. Ostrohu na Petříkovci (PM), na Polešovickém potoce (PM) a v Topolné na melioračním odpadu
  • prověří SVK a.s. Uherské Hradiště z hlediska funkčnosti zařízení proti zpětnému vzdutí a přečerpávání odpadních vod a z hlediska připravenosti záložních zdrojů
  • prověří a sleduje stav hladiny v řece Moravě ve vztahu k rozlivům vody do záplavových území, zejména je nutné sledovat přetékání pravobřežní hráze pod jezem Nedakonice směrem do Předměstského lesa (Morávka) a zjištěný stav hlásit na ORP Veselí nad Moravou
    • na vyústění Olšávky do Moravy – Povodí Moravy
    • vyústění Jarošovského potoka do Moravy – Lesy ČR
    • propojení z Moravy do ramene Čerťák
    • propojení z Moravy do ramene Mařacké – Povodí Moravy
    • stavítka do Moravy na obchvatu I/50 – ŘSD (SÚS)
    • stavítko do Olšavy na obchvatu I/50 – ŘSD (SÚS)
    • přítoku do rybochovného zařízení MO MRS UH – Staroměstské louky z Baťáku
    • vyzve osoby odpovědné za instalaci mobilního hrazení PPO k zahájení činnosti
  • po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Uherské Hradiště, sousedním ORP, a Zlínskému kraji, správcům vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Zlínského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Uherské Hradiště a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
  • ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce a přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
  • koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
  • vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
  • vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení, pomoc Armády ČR
  • pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Praha
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • zjišťuje provádění dokumentace během povodně
  • v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
  • podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
  • prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Uherské Hradiště Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • v případě, že povodňový orgán ORP vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území SO ORP, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu Zlínského kraje nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území SO ORP. Povodňová komise ORP Uherské Hradiště v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise Zlínského kraje a spolupracuje s ní
  • v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
  • v případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
  • prověří uzavření následujících stavítek:
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Uherské Hradiště, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán ORP Uherské Hradiště bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu Zlínského kraje, správci toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Zlínského kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu Zlínského kraje a správci povodí (Povodí Moravy, s. p.)

 

Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán ORP pomůže případně zajistit vyčerpání zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.

 

Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Příloha Osnova pro sledování škod a činností.

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán ORP Uherské Hradiště nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu Zlínského kraje a příslušnému správci povodí (Povodí Moravy, s. p.).

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán ORP doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.

Příloha Osnova souhrnné zprávy o povodni.