Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Obecní úřad Šenov u Nového Jičína.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem Povodňová komise obce Šenov u Nového Jičína.

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Nový Jičín

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území obce Šenov u Nového Jičína bude řídit povodňová komise obce Šenov u Nového Jičína, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Nový Jičín.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Šenov u Nového Jičína:

  • povodňové komisi ORP Nový Jičín
  • povodňové komisi obce Kunín
  • IBC Moravskoslezského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Šenov u Nového Jičína od:

  • předpovědní povodňové služby
  • povodňové komise ORP Nový Jičín
  • povodňových komisí obce Životice u Nového Jičína, Hodslavice a města Nový Jičín, ležících výše na vodním toku
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od HZS Moravskoslezského kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán obce Šenov u Nového Jičína obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Nový Jičín
  • od povodňových komisí obce Životice u Nového Jičína, Hodslavice a města Nový Jičín, ležících výše na vodním toku
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pod.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Moravskoslezského kraje
 Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komiseJednacího řádu povodňové komise obce Šenov u Nového Jičína.

Zahájení činnosti povodňové komise obce Šenov u Nového Jičína včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňový orgán obce Kunín
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Nový Jičín
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • IBC HZS Moravskoslezského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Odry, státní podnik
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik, Vojenské lesy a statky ČR, s. p.

Povodňová komise obce Šenov u Nového Jičína:

  • povodňovou situaci řeší ve svém územním obvodu v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu
  • vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti
  • o vzniklé situaci informuje povodňový orgán obce Kunín, která se nachází na vodním toku pod obcí
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u povodňových orgánu ORP Nový Jičín
  • povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Nový Jičín

Předseda povodňové komise - starosta obce:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity v územním obvodu obce Šenov u Nového Jičína
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Šenov u Nového Jičína
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci v územním obvodu obce Šenov u Nového Jičína
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise obce Šenov u Nového Jičína:

  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Šenov u Nového Jičína
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňové komisi obce Kunín, ležící níže na toku a komisi ORP Nový Jičín
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a  průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území obce Šenov u Nového Jičína
  • zajišťuje organizaci evakuace na území obce Šenov u Nového Jičína
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Šenov u Nového Jičína
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Šenov u Nového Jičína
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Šenov u Nového Jičína
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Šenov u Nového Jičína
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Šenov u Nového Jičína
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Šenov u Nového Jičína
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Šenov u Nového Jičína
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Šenov u Nového Jičína (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Šenov u Nového Jičína
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Šenov u Nového Jičína
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Šenov u Nového Jičína a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Šenov u Nového Jičína
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Šenov u Nového Jičína

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Ostrava (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Odry, státní podnik (správce povodí a vodního toku)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodního toku)
  4. Vojenské lesy a statky ČR, s. p. (správce vodního toku)
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  6. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  7. Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, územní odbor Nový Jičín
  8. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Nový Jičín
  9. Složky Armády ČR
  10. Orgány ochrany veřejného zdraví
  11. Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje
  12. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému. »

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu - přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.