Protipovodňová ochrana města na pravém břehu Olšavy

Stěžejním projektem protipovodňové ochrany města je vybudování ochranných zdí a hrází podél pravého břehu řeky Olšavy mezi ulicemi Šumická a Vlčnovská (ř. km 20–22).

Vodní dílo bylo vybudováno v roce 2022 v rámci stavby Olšava, Uherský Brod - protipovodňová ochrana města. Systém protipovodňové ochrany města Uherský Brod zahrnuje pravobřežní ochrannou linii délky 2000 m tvořenou ochrannými zdmi a hrázemi, dvě povodňové čerpací stanice ČS1 a ČS2 a uzávěrové šachty s výustními objekty umístěnými na odlehčovacích větvích stokové sítě města.

V následujícím textu kapitoly jsou vybrané informace k protipovodňovému opatření a jeho realizaci. Podrobná dokumentace je dostupná ke stažení v neveřejné digitální verzi povodňového plánu formou příloh na konci kapitoly.

Chráněné území představuje intravilán města rozkládající se na pravém břehu toku Olšavy v úseku vymezeném silničními mosty v ulicích Šumické a Vlčnovské. Přímému zatopení chráněného území rozlivy z řeky Olšavy brání ochranné zdi a hráze vybudované v zájmovém úseku podél toku. Následným průnikům povodňových průtoků z nechráněných území stokovou sítí města do chráněné oblasti zamezuje systém hradidlových komor a uzávěrových šachet, který umožňuje oddělení stokové sítě chráněného území od stokové sítě odvodňující nechráněné části města.

Po dosažení kritické úrovně hladiny v řece Olšavě a při prognóze jejího dalšího stoupání dojde k uzavření hradidlových uzávěrů instalovaných v hradidlové komoře HK1 a v odlehčovací komoře OK2A, čímž se oddělí stoková síť chráněného území od kanalizačních větví ostatních částí města. Za tohoto stavu se uvádějí do provozu obě povodňové čerpací stanice ČS1 a ČS2, které zabezpečují přečerpávání nashromážděných vod z uzavřené stokové sítě chráněného území do řeky Olšavy.

Hlavní části protipovodňového řešení:

Účel stavby

Objekty protipovodňové ochrany města Uherský Brod slouží k ochraně jižní části intravilánu města před povodňovými stavy v řece Olšavě dosahujícími výše padesátiletého povodňového průtoku Q50=222.00 m3.s-1 v úseku pod zaústěním Nivničky a Q50=178.50 m3.s-1 v úseku Olšavy nad zaústěním Nivničky. Stavba zahrnuje jak vlastní pravobřežní ochranou linii, tak i povodňové čerpací stanice a hradidlové, případně uzávěrové šachty na stokové síti chráněné části města. V rámci stavby jsou rovněž vybudovány nové výustní objekty na odlehčeních kanalizační sítě.

Vlastní protipovodňová linie, zahrnující ochranné zídky a zemní hráze, slouží k přímému zabránění rozlivům povodňových průtoků do chráněného území. Uzávěrové šachty a hradidlové komory slouží k oddělení úseků stokové sítě chráněného území od stokové sítě nechráněného území. Zároveň uzávěrové šachty spolu s výustními objekty zabrání zpětnému natékání vod Olšavy kanalizační sítí do chráněného území. Účelem čerpacích stanic je odčerpávání vnitřních vod z chráněného území v dobách povodňových stavů, kdy musí dojít k uzavření hradidlových komor.

Zároveň budou uzávěrové šachty umístěny i na drenážním systému, který bude odvádět vnitřní srážkové vody z chráněného území do toku.

 

Stavební objekty

Stavba zahrnuje pět stavebních objektů a dva provozní soubory. Stavební objekt SO 01 – Protipovodňová opatření pravobřežní bude zahrnovat veškeré objekty protipovodňové ochranné linie. Stavební objektu bude členěn na dalších 13 dílčích tavebních objektů, představujících ochranné konstrukce v jednotlivých úsecích protipovodňové ochrany.

V rámci stavebního objektu SO 02 je v ř. km 20.018 na kmenové stoce DN 1700 vybudována povodňová čerpací stanice ČS 1 s přípojkou vysokého napětí (SO 03).

V rámci stavebního objektu SO 04 je v ř. km 20.826 na odlehčení kmenové stoky DN 1800/1400 vybudována povodňová čerpací stanice ČS 2 s přípojkou vysokého napětí (SO 05).

Provozní soubor PS 01 představuje technologickou strojní část stavby protipovodňové ochrany a zahrnuje strojní část a dieselové agragáty čerpacích stanic ČS 1 a ČS 2.

Provozní soubor PS 02 představuje technologickou část elektro stavby protipovodňové ochrany a zahrnuje elektro část čerpacích stanic ČS 1 a ČS 2.

Stavební a provozní objekty PPO města

Objekt Dílčí část Popis
SO 01   Protipovodňová opatření pravobřežní
  SO 01.1 Ochranná hráz ř. km 20.000 00 – 20.042 51
  SO 01.2 Ochranná zídka ř. km 20.042 51 – 20.178 92
  SO 01.3 Ochranná zídka ř. km 20.199 42 – 20.384 14
  SO 01.4 Ochranná hráz ř. km. 20.384 14 – 20.540 08
  SO 01.5 Ochranná zídka ř. km 20.540 08 – 20.587 10
  SO 01.6 Ochranná zídka ř. km 20.597 02 – 20.775 78
  SO 01.7 Ochranná hráz ř. km 20.775 75 – 20.831 00
  SO 01.8 Ochranná zídka ř. km 20.831 00 – 21.026 60
  SO 01.9 Ochranná hráz ř. km 21.026 60 – 21.182 60
  SO 01.10 Ochranná zídka ř. km 21.207 06 – 21.500 78
  SO 01.11 Ochranná zídka ř. km 21.518 06 – 21.764 86
  SO 01.12 Ochranná hráz ř. km 21.776 69 – 21.936 63
  SO 01.13 Ochranná zídka ř. km 21.936 63 – 21.995 00
SO 02   Čerpací stanice ČS 1
  SO 02.1 Trafostanice 1
  SO 02.2 Vodovodní přípojka čerpací stanice ČS 1
SO 03   Přípojka vn k čerpací stanici ČS 1
SO 04   Čerpací stanice ČS 2
  SO 04.1 Trafostanice 2
  SO 04.2 Vodovodní přípojka čerpací stanice ČS 2
SO 05   Přípojka vn k čerpací stanici ČS 2
PS 01   Technologická část strojní
  DPS 01.1 Čerpací stanice ČS 1 – část strojní
  DPS 01.2 Dieselový agregát ČS1
  DPS 01.3 Čerpací stanice ČS 2 – část strojní
  DPS 01.4 Dieselový agregát ČS2
PS 02   Technologická část elektro
  DPS 02.1 Čerpací stanice ČS 1 – část elektro
  DPS 02.2 Čerpací stanice ČS 2 – část elektro

Provozní řešení

Provozní řešení stavby protipovodňové ochrany města Uherský Brod představuje vystrojení objektů čerpacích stanic ČS 1 a ČS 2 strojním zařízením zahrnujícím především čerpadla, výtlačná potrubí, uzávěry potrubí, montážní vložky a koncové klapky. Zároveň musí být obě čerpací stanice vybaveny elektrickým zařízením, umožňujícím pohon a ovládání strojního zařízení. Každá čerpací stanice musí zajistit v době povodňových stavů bezpečné odčerpávání vnitřních vod z kanalizační sítě města Uherský Brod až do výše průtoku Qcelk= 3700 l.s-1.

Provozní soubor PS 01 představuje technologickou strojní část stavby protipovodňové ochrany. Provozní soubor bude zahrnovat čtyři dílčí provozní soubory. Jedná se o DPS 01.1 – Čerpací stanice ČS 1, část strojní, DPS 01.2 – Dieselový agregát ČS 1, DPS 01.3 - Čerpací stanice ČS 2, část strojní a DPS 01.4 - Dieselový agregát ČS 2.

Provozní soubor PS 02 představuje technologickou část elektro stavby protipovodňové ochrany. Provozní soubor bude zahrnovat dva dílčí provozní soubory. Jedná se o DPS 02.1 - Čerpací stanice ČS 1, část elektro a DPS 02.2 - Čerpací stanice ČS 2, část elektro.

 


 

Ochranné hráze a zídky

SO 01.1 - Ochranná hráz ř. km 20.000 00 – 20.042 51 »

Protipovodňová linie začíná v ř. km 20.000 00 úsekem zemní hráze v délce 44.83 m, kterým se protipovodňová linie zavazuje do náspu nájezdu na silniční most v ulici Vlčnovské.

V místě zavázání hráze je navrženo šikmé, výškové odstupňované odtěžení terénu navazujícího na silniční těleso. Základová spára zemní hráze je provedena v podélném sklonu 1:3, rozděleném vodorovnou lavičkou šířky 1000 mm do dvou úseků. Konstrukce zemní hráze je v úseku zavázání nasypána z vhodného hlinitopísčitého materiálu, hutněného pro vrstvách tloušťky 250 mm. Povrch hráze je ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn. Ve staničení ř. km 20.015 00 je ochranná hráz přerušena čerpací stanicí ČS 1, jejíž objekt v tomto úseku doplňuje linii protipovodňové ochrany. Zpevněnou plochu nájezdu do čerpací stanice oddělí od tělesa ochranné hráze železobetonová opěrná zeď délky 7.50 m.

 

SO 01.2 - Ochranná zídka ř. km 20.042 51 – 20.179 41 »

Do zemního tělesa ochranné hráze SO 01.1 je v ř. km 20.042 51 zavázána konstrukce železobetonové zídky, kterou protipovodňová linie pokračuje. Trasa ochranné zídky délky 152.08 m je vedena hranou horního svahu pravého břehu koryta Olšavy až těsně před zděný objekt v ř. km 20.179 41 zasahující do břehu. Zde osa zídky šikmo schází níže po svahu pod linii nároží objektu tak, aby mohla být konstrukce zdi vodotěsně čelně zavázána do zdiva objektu. Konstrukce ochranné zdi je od původních konstrukcí dilatačně oddělena vodotěsnou dilatační spárou.

Vnitřní vody z chráněného území jsou jímány v úseku SO 01.2 do drenážního systému vedeného podél vzdušní paty ochranné zdi Z1. V nejnižším místě nivelety drenáže je umístěna uzávěrová šachta UŠ 01, z níž jsou zachycené vody za běžného provozu odváděny výpustným potrubím DN 300 a přes výustní objekt VO 01 vypouštěny do toku.

 

SO 01.3 - Ochranná zídka ř. km 20.191 21 – 20.384 14 »

Stavební objekt SO 01.3 je tvořen ochrannou zídkou délky 205.28 m. V místě nároží pozemního objektu v ř. km 20.191 21 je začátek ochranné zídky SO 01.3 čelně napojen na jeho konstrukci. Konstrukce ochranné zdi je od původních konstrukcí objektu oddělena těsněnou dilatační spárou. Za napojením vede trasa ochranné zdi v souběhu se stávající kamennou zdí ochozu pozemního objektu po její návodní straně. Dále osa zdi vybíhá šikmo svahem koryta až do úrovně linie břehové hrany, v níž dále pokračuje proti směru toku. V prostoru volného prostranství při vyústění ulice Trávníky kříží osa ochranné zídky hrázový přejezd, za nímž dále kopíruje břehovou hranu až po zavázání do zemního tělesa ochranné hráze v ř. km 20.384 14. V prostoru zatravněné plochy při ulici Trávníky je vybudován hrázový přejezd šířky 3.0 m ve sklonu 1:10. Šikmá rampa hrázového přejezdu je opevněna dlažbou z lomového kamene. Na návodní straně ochranné zídky je upravena sjezdová rampa na bermu koryta toku tak, aby výškově navazovala na korunu ochranné zdi a hrázového přejezdu.

Vnitřní vody z chráněného území jsou jímány v úseku SO 01.3 do drenážního systému vedeného podél vzdušní paty ochranné zdi Z2. V nejnižším místě nivelety drenáže je umístěna uzávěrová šachta UŠ 02, z níž jsou zachycené vody za běžného provozu odváděny výpustným potrubím DN 300 a přes výustní objekt VO 02 vypouštěny do toku.

 

SO 01.4 - Ochranná hráz ř. km. 20.384 14 – 20.540 08 »

Úsek táhlého oblouku pravého břehu Olšavy mezi ulicí Trávníky a průmyslovým areálem v ulici Provazní chrání v délce 146.50 m zemní hrází. Ve staničení ř. km 20.384 14 se napojuje koruna zemní hráze sjezdovou rampou provedenou ve sklonu 1:12 na upravený terén za hrází. Ve staničení ř. km 20.540 08 přechází opět hráz rampou ve sklonu 1 : 8 do navazujícího terénu.

Koruna hráze šířky 3.0 m dosahuje na úroveň kót 207.42–207.60 m n. m. Pojížděná koruna je vyspádována ve sklonu 2.50 % směrem do toku. Korunou vede obslužná cesta šířky 3.0 m s krajnicemi šířky 0.50 m. Nosnou konstrukční vrstvu obslužné cesty tvoří štěrkodrť tloušťky 200 mm uložená na separační geotextilii. Vrstva štěrkodrti je vyztužena geobuňkami MC10/200. Pojížděnou vrstvou obslužné cesty je kalený štěrk v tloušťce 100 mm.

Vzdušný svah hráze je proveden ve sklonu 1:2, ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn. Materiál násypu je ukládán ve vrstvách cca 0.25 m a hutněn na min. 95% Proctorovy standardní zkoušky zhutnitelnosti. Návodní svah hráze se svažuje do sklonu 1:2 a rovněž je ohumusovaný vrstvou 150 mm. Těleso zemní hráze je na návodní straně opřeno do zapuštěné patky na úrovni bermy koryta. Svahy výkopu jsou provedeny ve sklonu 1:1.

 

SO 01.5 - Ochranná zídka ř. km 20.540 08 – 20.587 10 »

Linii protipovodňových opatření doplňuje kolem průmyslového areálu v ulici Provazní ochranná zídka délky 52.60 m, která je zakončena v ř. km 20.587 10 navázáním na násep silničního mostu v ulici Provazní. V místě zavázání ochranné zídky je šikmé odtěžení násypu navazujícího na silniční těleso. Čelní svah výkopu je proveden ve sklonu 2:1. Ochranná zídka dosahuje na úroveň kóty 207.37 m n. m. a je zasypána zemním materiálem, hutněným pro vrstvách tloušťky 250 mm. Povrch těsnícího zásypu je ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn.

Vnitřní vody z chráněného území jsou jímány v úseku SO 01.5 do drenážního systému vedeného podél vzdušní paty ochranné zdi Z3. V nejnižším místě nivelety drenáže je umístěna uzávěrová šachta UŠ 03, z níž jsou zachycené vody za běžného provozu odváděny výpustným potrubím DN 300 a přes výustní objekt VO 03 vypouštěny do toku.

 

SO 01.6 - Ochranná zídka ř. km 20.600 00 – 20.775 78 »

Ve staničení ř. km 20.600 00 začíná ochranná zídka SO 01.6 navázáním na násep silničního mostu v ulici Provazní. V místě zavázání ochranné zídky je šikmé odtěžení násypu navazujícího na silniční těleso. Čelní svah výkopu je proveden ve sklonu 2:1. Ochranná zídka dosahuje na úroveň kóty 207.47 m n. m. a je zasypána zemním materiálem, hutněným pro vrstvách tloušťky 250 mm. Povrch těsnícího zásypu je ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn.

Nad mostem obchází zídka v odstupu 1.0 m stožár vysokého napětí, aby se dále srovnala do linie břehové hrany říčního koryta. V trase břehové hrany pokračuje trasa zídky dále proti směru toku až po staničení ř. km 20.775 78, kde se zavazuje do tělesa zemní hráze.

Vnitřní vody z chráněného území jsou jímány v úseku SO 01.6 do drenážního systému vedeného podél vzdušní paty ochranné zdi Z4. V nejnižším místě nivelety drenáže je umístěna uzávěrová šachta UŠ 04, z níž jsou zachycené vody za běžného provozu odváděny výpustným potrubím DN 300 a přes výustní objekt VO 04 vypouštěny do toku.

 

SO 01.7 - Ochranná hráz ř. km 20.775 78 – 20.831 00 »

Ve staničení ř. km 20.775 78 přechází ochranná zeď do násypu zemní ochranné hráze. Navázání koruny hráze na okolní terén zajišťuje šikmý sjezd provedený ve sklonu 1:10. Na začátku dosahuje koruna hráze kóty 207.98 m n. m. Trasa hráze obchází táhlý oblouk břehové linie říčního koryta, aby se v ř. km 20.831 00 zavázala do železobetonového objektu čerpací stanice.

Ve staničení ř. km 20.800 00 je upravena šikmá sjezdová rampa spojující úroveň koruny hráze s bermou do podélného sklonu 1:8. Spodní svah břehu je v úseku rampy, stejně jako navazující plocha bermy, opevněn dlažbou z lomového kamene tloušťky 250 mm uloženou do betonu tloušťky 150 mm. V prostoru navázání na objekt čerpací stanice se vzdušní svah hráze zavazuje do nároží objektu, čímž vzniká rozšířená manipulační plocha navazující na objekt čerpací stanice a železobetonový odtokový žlab za čerpací stanicí. Ve staničení 20.831 00 je úsek ochranné hráze ukončen jejím zavázáním do odtokového žlabu čerpací stanice.

Koruna hráze šířky 3.0 m dosahuje na úroveň kót 207.98–208.03 m n. m. Pojížděná koruna je vyspádována ve sklonu 2.50 % směrem do toku. Korunou je vedena obslužná cesta šířky 3.0 m s krajnicemi šířky 0.50 m. Nosná konstrukční vrstva obslužné cesty je tvořena štěrkodrtí tloušťky 200 mm uloženou na separační geotextilii. Vrstva štěrkodrti je vyztužena geobuňkami MC10/200. Pojížděnou vrstvou obslužné cesty je kalený štěrk v tloušťce 100 mm.

 

SO 01.8 - Ochranná zídka ř. km 20.831 00 – 21.026 60 »

Na železobetonový odtokový žlab čerpací stanice ČS2 se dilatačně napojuje v ř. km 20.831 00 ochranná zídka SO 01.8. Počáteční úsek ochranné zídky je v délce 12.96 m veden v souběhu s lícem základu mostního pilíře lávky na cyklistické trase spojující centrum města se sídlištěm na levém břehu toku. Osa zídky je vedena v odstupu 380 mm od líce základu pilíře. Za pilířem se směr trasy zídky srovnává do linie břehové hrany koryta.

Břehovou hranu zídka dále kopíruje až po staničení ř. km 21.026 60 na začátku ulice U Vody, kde je vetknuta do navazující zemní hráze. Podél ochranné linie je vedena v odstupu 2.50 m vodovodní přípojka délky 230 m až k objektu čerpací stanice ČS2.

 

SO 01.9 - Ochranná hráz ř. km 21. 026 00 – 21.182 60 »

Úsek souběhu protipovodňové linie s ulicí U Vody chrání zemní hráz délky 150.05 m. Hráz začíná v ř. km 21.026 00 navázáním na železobetonovou zídku. Nájezd na korunu hráze zajistí šikmý sjezd ve sklonu 1:7. Trasa zemní hráze lemuje břehovou hranu toku, přičemž svým vzdušním svahem zasahuje do zahrad rozmístěných mezi břehem a ulicí U Vody. Ve staničení ř. km 21.182 60 se těleso hráze zavazuje do tělesa nájezdu na silniční most u ulici 26. dubna.

V místě zavázání hráze je šikmé, výškové odstupňované odtěžení terénu navazující na křídlo pravobřežního mostního pilíře. Základová spára zemní hráze je provedena v podélném sklonu 1:3, rozděleném dvěma vodorovnými lavičkami šířky 500 mm do tří úseků. Konstrukce zemní hráze je v úseku zavázání nasypána z hlinitopísčitého materiálu, hutněného pro vrstvách tloušťky 250 mm. Těsnící násyp hráze je při povrchu terénu zakončen navázáním na konstrukci mostního pilíře. Povrch hráze je ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn.

Na odlehčení kanalizace DN 400 do řeky je umístěna uzávěrová šachta vybavená kanalizačním stavítkem umožňujícím uzavření odlehčení v době povodní. Uzávěrová šachta UŠ 06 se nachází v úseku hráze H4.

 

SO 01.10 - Ochranná zídka ř. km 21.207 06 – 21.500 78 »

Navázáním na pilíř silničního mostu v ulici 26. dubna začíná ochranná zídka SO 01.10 délky 281.82 m. V počátečním úseku zídka prochází hranou zpevněné plochy mezi korytem toku a objektem prodejny autodílů. V místě šikmého sjezdu na bermu je zídka přerušena mobilní barierou MB 1 šířky 3.80 m. V navazujícím úseku se trasa ochranné zídky drží linie břehové hrany toku až po ř. km 21.494 50, kde se zavazuje do násypu zemní ochranné hráze. Zavázání stavebního objektu SO 01.10 do železničního náspu je řešeno koncovým úsekem zemní hráze v délce 13.84 m.

V ř. km 21.207 06 navazuje ochranná zídka SO 01.10 na konstrukci pravobřežního pilíře silničního mostu v ulici 26. dubna. Konstrukci ochranné zídky odděluje od mostního pilíře svislá dilatační spára šířky 20 mm. Dilatační spára je těsněna pomocí rohového těsnícího pásu ukotveného k líci konstrukce břehového pilíře. Koruna ochranné zídky vystupuje na úroveň kóty 208.43 m n. m. ve shodě s úrovní koruny původní konstrukce pilíře.

Vnitřní vody z chráněného území jsou jímány v úseku SO 01.10 do drenážního systému vedeného podél vzdušní paty ochranné zdi Z6. V nejnižším místě nivelety drenáže je umístěna uzávěrová šachta UŠ 07, z níž jsou zachycené vody za běžného provozu odváděny výpustným potrubím DN 300 a přes výustní objekt VO 08 vypouštěny do toku.

Na odlehčení kanalizace DN 800 U Cukrovaru do řeky je umístěna uzávěrová šachta vybavená kanalizačním stavítkem umožňujícím uzavření odlehčení v době povodní. Uzávěrová šachta UŠ 08 se nachází na konci úseku protipovodňové zdi Z6

 

SO 01.11 - Ochranná zídka ř. km 21.518 06 – 21.764 86 »

Ochranná zídka SO 01.11 začíná v ř. km 21.518 06 zavázáním do tělesa železničního náspu. V místě zavázání ochranné zídky je šikmé odtěžení násypu navazujícího na drážní těleso. Čelní svah výkopu je proveden ve sklonu 2:1. Ochranná zídka dosahuje na úroveň kóty 208.87 m n. m. a je zasypána zemním materiálem, hutněným pro vrstvách tloušťky 250 mm. Povrch těsnícího zásypu je ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn.

Za zavázím se trasa zídky přiklání k linii břehové hrany toku, v níž pokračuje v celé délce 227.50 m své trasy až po zavázání do zemní hráze. Vodotěsné zavázání stavebního objektu SO 01.11 do železničního náspu v ř. km 21.764 86 zajišťuje koncová zemní hráz délky 23.83 m. Ve staničení ř. km 21.543 67 je umístěn hrázový přejezd délky 17.20 m, který umožňuje sjezd po šikmé rampě na říční bermu. Nájezdová i sjezdová šikmina hrázového přejezdu jsou ve sklonu 1:10. Pojížděná plocha hrázového přejezdu je opevněna dlažbou z lomového kamene tloušťky 250 mm uloženou do betonu tloušťky 150 mm.

Vnitřní vody z chráněného území jsou jímány v úseku SO 01.11 do drenážního systému vedeného podél vzdušní paty ochranné zdi Z7. V nejnižším místě nivelety drenáže je umístěna uzávěrová šachta UŠ 09, z níž jsou zachycené vody za běžného provozu odváděny výpustným potrubím DN 300 a přes výustní objekt VO 10 vypouštěny do toku.

 

SO 01.12 - Ochranná hráz ř. km 21.776 69 – 21.936 63 »

Ve staničení ř. km 21.776 69 se váže do železničního náspu ochranná hráz stavebního objektu SO 01.12. Základová spára ochranné hráze se nachází na úrovni kóty 207.80 m n. m. V místě zavázání hráze je šikmé, výškové odstupňované odtěžení terénu navazujícího na drážní těleso. Čelní svah zavázání zemní hráze je proveden v podélném sklonu 1:3, rozděleném vodorovnou lavičkou šířky 500 mm do dvou úseků. Konstrukce zemní hráze je v úseku zavázání nasypána z hlinitopísčitého materiálu, hutněného pro vrstvách tloušťky 250 mm. Povrch hráze je ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn.

Osa hráze je vedena v souběhu s břehovou hranou toku v odstupu 4.50 m. Ve staničení ř. km 21.811 66 je přeložka stožáru VN distribuční elektrické sítě za hráz. Ve staničení ř. km 21.936 63 přechází linie ochranné hráze do ochranné zdi. Sjezd z úrovně koruny hráze zajišťuje šikmá rampa s podélným sklonem 1:10. Koruna hráze šířky 3.0 m dosahuje na úroveň kót 209.28–209.39 m n. m. Pojížděná koruna je vyspádována ve sklonu 2.50 % směrem do toku. Korunou je vedena obslužná cesta šířky 3.0 m s krajnicemi šířky 0.50 m. Nosná konstrukční vrstva obslužné cesty tvoří štěrkodrť tloušťky 200 mm na separační geotextilii. Vrstva štěrkodrti je vyztužena geobuňkami MC10/200. Pojížděnou vrstvou obslužné cesty tvoří kalený štěrk v tloušťce 100 mm.

Vzdušný svah hráze je proveden ve sklonu 1:2, ohumusován vrstvou 150 mm a zatravněn. Pod vzdušní patou hráze je veden štěrkový patní drén. Drén tvoří těleso z hrubého kameniva drceného frakce 16/32 mm, oddělené od okolní zeminy separační textilií. Odvádění vnitřních vod zajistí perforovaná drenáž PVC DN 100 zaústěná do uzávěrové šachty UŠ10. Materiál násypu je ukládán ve vrstvách cca 0.25 m a hutněn na min. 95% Proctorovy standardní zkoušky zhutnitelnosti. Návodní svah hráze se svažuje do sklonu 1:2 a rovněž je ohumusován vrstvou 150 mm. Těleso zemní hráze je na návodní straně opřeno do zapuštěné patky na úrovni bermy koryta. Svahy výkopu jsou provedeny ve sklonu 1:1.

 

SO 01.13 - Ochranná zídka ř. km 21.936 63 – 21.995 00 »

Poslední úsek pravobřežní protipovodňové linie tvoří ochranná zídka délky 80.32 m. Konstrukce zídky je na začátku vetknuta do tělesa zemní hráze SO 01.12. První úsek ochranné zídky v délce 38 m je veden v souběhu s břehovou hranou toku. Dále vytváří trasa zídky lomový bod, kterým se její směr stáčí do souběhu s pěšinou vystupující po svahu náspu ulice Šumické. Zavázání ochranné zídky do náspu nájezdu na silniční most se nachází v ř. km 21.995 00, těsně před stožárem poutače obchodního řetězce.

Uzavření odlehčení kanalizace DN 1000 v ulici Šumické umožňuje uzávěrová šachta UŠ 11. Uzávěrová šachta je vybavena stavítkovým uzávěrem DN 1000, umožňujícím uzavření odlehčení v době povodní. Do vnitřního prostoru uzávěrové šachty jsou z obou stran zaústěny ústí drény DN 160 odvádějící vnitřní vody z území za ochrannou zdí Z8

 

Výustní objekt VO 13 - Nivnická »

Pronikání říčních vod do kanalizační sítě města při vyšších hladinových stavech v Olšavě zabraňují koncové klapky osazené na výustích kanalizační sítě na levém břehu toku. Odlehčení kanalizační sítě DN 600 v prostoru ulice Nivnické je opatřeno železobetonovým výustním objektem VO13 délky 1.86 m. Půdorysně se konstrukce výustního objektu trychtýřovitě rozevírá na šířku 2.55 m.

 

Výustní objekt VO 14 - Korečnice »

Pronikání říčních vod do kanalizační sítě města při vyšších hladinových stavech v Olšavě zabraňují koncové klapky osazené na výustích kanalizační sítě na levém břehu toku. Odlehčení kanalizační sítě DN 600 v prostoru zaústění Korečnice do Olšavy je opatřeno železobetonovým výustním objektem VO 14 délky 2.04 m. Půdorysně se konstrukce výustního objektu trychtýřovitě rozevírá na šířku 2.60 m.

 

Výustní objekt VO 15 - Močidla »

Pronikání říčních vod do kanalizační sítě města brání při vyšších hladinových stavech v toku Olšavy před uzavřením šoupátka instalovaného v odlehčovací komoře OK2A koncová klapka osazená na výusti odlehčení DN 1600 na pravém břehu toku nad chráněným územím v ulici Močidla. Odlehčení kanalizační sítě DN 1600 v ulici Močidla je opatřeno rekonstruovaným výustním objektem VO 15 délky 6.00 m. Půdorysně se konstrukce výustního objektu trychtýřovitě rozevírá na šířku 7.60 m.

 

Uzávěrová komora shybky „F“ »

Ve staničení ř. km 20.773 07 kříží řeku a protipovodňovou ochrannou linii kanalizační shybka řadu „F“ zahrnující dvojici souběžných potrubí DN 1000 a DN 300, které propojují levý nechráněný břeh s pravým. Volnému natékání inundovaných povodňových vod z plochy levého břehu do chráněného území pravého břehu zabraňují šoupátkové uzávěry DN 1000 a DN 300 osazené na odtoku z levobřežní uzávěrové šachty shybky.

 

Mobilní bariéra MB1 »

Ve úseku ochranné zdi Z6 stavebního objektu SO 01.10 umožňuje sjezd na bermu mobilní bariera MB1. Mobilní hrazení bariery výšky 510 mm je tvořeno soustavou horizontálních hradidel vyráběných z hliníkových lisovaných profilů a osazených do prostupu rozměrů 3800x510 mm. Mobilní hrazení se vkládá do vertikálních drážek a dosedá na spodní dosedací práh. Do železobetonové konstrukce bariery je mobilní hrazení kotveno pomocí bočních kotevních armatur.

 


 

Čerpací stanice ČS 1 »

Popis vodního díla

Povodňová čerpací stanice ČS1 má sloužit za povodňových stavů v řece Olšavě k přečerpávání odpadních vod odváděných pravobřežní kmenovou stokou „A“ DN 1700 na čistírnu odpadních vod. Čerpací stanice je umístěna v linii protipovodňové ochrany, v ř. km 20.018 60. Objekt čerpací stanice je vybaven ponornými vrtulovými čerpadly instalovanými do ocelové šachty a ponorným kalovým čerpadlem pro přečerpávání menších přítoků. Dvojice provozních čerpadel zajišťuje přečerpávání objemu vody přitékající do stanice v maximálním množství Q = 1 680 l.s-1. Čerpané množství vody, která přitéká kmenovou stokou, je zvedáno do výšky 5600 mm s vyústěním výtlaku nad hladinu vody v toku Q100. Chod stanice je vázaný na úrovni hladiny v toku a na poloze stavidla, které je osazeno v hradidlové komoře HK1 pod čerpací stanicí. Funkčně souvisejícími celky povodňové čerpací stanice ČS1 jsou:

  1. Stožárová trafostanice čerpací stanice ČS1
  2. Přípojka vn čerpací stanice ČS1
  3. Přípojka vodovodu ČS1
  4. Hradidlová komora HK1
  5. Strojně technologické vybavení ČS1
  6. Elektro technologické vybavení ČS1

 

Funkční řešení čerpací stanice
Čerpací stanice ČS1 je umístěna přímo na kmenové stoce DN1700, vedoucí po pravém břehu řeky Olšavy k čistírně odpadních vod pod městem. Při vystoupání hladiny v toku v profilu čerpací stanice ČS1 na úroveň kóty 203.75 m n. m. dojde k automatickému uzavření pravobřežní kmenové stoky hradící konstrukcí umístěnou v hradidlové komoře HK1. Kmenová stoka se začne plnit vnitřními vodami z chráněného území, přičemž po naplnění celého průtočného profilu stoky začnou vody přepadat nápustnými otvory do sacího prostoru čerpací stanice. Sací prostor je rozdělen do tří otevřených kójí, v nichž jsou v ocelových vertikálních šachtách osazena ponorná vrtulová čerpadla KPL.800.75.8.T.50.L.40.Z. Sací prostor čerpací stanice je vybaven dvěma provozními vrtulovými čerpadly, jedním záložním čerpadlem a ponorným kalovým čerpadlem pro přečerpávání menších přítoků před zaplněním sacího prostoru. Po dosažení úrovně zapínací hladiny na kótě 203.00 m n. m. bude uvedeno do provozu ponorné kalové čerpadlo Grundfos 95113683.

Čerpadlo bude v provozu buď do úplného vyčerpání sacího prostoru čerpací stanice nebo, při větších přítocích, do momentu nastoupání hladiny na kótu 203.90 m n. m., kdy bude spuštěno první z vrtulových čerpadel. Před uvedením do provozu vrtulového čerpadla se malé ponorné čerpadlo automaticky vypne. Při dalším stoupání hladiny v sací komoře čerpací stanice se po dosažení kóty 204.70 m n. m. kaskádovitě zapne druhé provozní čerpadlo. Obě čerpadla se automaticky vypnou při poklesu hladiny na úroveň vypínací hladiny na kótě 202.60 m n. m. Po vypnutí obou vrtulových čerpadel se automaticky uvede do provozu malé kalové čerpadlo, osazené v zahloubené jímce, které sací prostor dočistí. Vrtulová čerpadla budou během provozu automaticky cyklovat.

Vrtulová čerpadla jsou osazena ve vertikálních šachtách tvořených ocelovým přírubovým potrubím DN 800, PN 6, délky 4730 mm. Výtlačná potrubí procházejí zastropením spodní stavby čerpací stanice, do něhož jsou ukotvena pomocí kotevních přírub. V prostoru horní stavby je každý výtlak zakončen ocelovou přírubovou tvarovkou „T“ DN 800/800, PN 6, která je zakončena zaslepovací přírubou. Navazující horizontální větev výtlaku je vyvedena na kótě 207.30 m n. m. do koryta toku. Horizontální potrubí výtlaků jsou vybavena klapkovými uzávěry DN 800, PN 6 ovládanými elektromechanickými pohony s montážními vložkami. Vyústění každého potrubí je opatřeno koncovou klapkou DN 800.
Snímání úrovně hladiny v toku umožňuje elektrická sonda osazená v železobetonové šachtě rozměrů 500x500 mm umístěné při boční zdi čerpací stanice na její návodní straně. Šachta je propojena svislým PVC potrubím DN 100 zakončeným vodorovnou větví s říčním korytem.

 

Základní funkce vodního díla
Základní funkce vodního díla tvořeného soustavou uvedených stavebních objektů a provozních souborů je následující:


Normální stav
Za normálního stavu je stavidlo kmenové stoky „A“ instalované v hradidlové komoře HK1 otevřené. Odpadní dešťové a splaškové vody jsou odváděny kmenovou stokou do čistírny odpadních vod. Voda řeky Olšavy protéká říčním korytem podél čerpací stanice ČS1. Povodňová čerpací stanice ČS1 je mimo provoz.

 

Povodňový stav
Při vystoupání hladiny v toku v profilu čerpací stanice ČS1 na úroveň kóty 203.75 m n. m. dojde k automatickému uzavření pravobřežní kmenové stoky hradící konstrukcí umístěnou v hradidlové komoře HK1. Hradidlové uzávěry nápustných otvorů propojujících sací komoru čerpací stanice s kmenovou stokou se otevřou. Kmenová stoka se začne plnit vnitřními vodami z chráněného území, přičemž po naplnění celého průtočného profilu stoky začnou vody přepadat nápustnými otvory do sacího prostoru čerpací stanice.

Po dosažení úrovně zapínací hladiny na kótě 203.00 m n. m. bude uvedeno do provozu ponorné kalové čerpadlo Grundfos 95113683. Čerpadlo bude v provozu buď do úplného vyčerpání sacího prostoru čerpací stanice nebo, při větších přítocích, do momentu vystoupání hladiny na kótu 203.90 m n. m., kdy bude spuštěno první z vrtulových čerpadel KPL.800.75.8.T.50.L.40.Z. Před uvedením do provozu vrtulového čerpadla se malé ponorné čerpadlo automaticky vypne. Při dalším stoupání hladiny v sací komoře čerpací stanice se po dosažení kóty 204.70 m n. m. kaskádovitě zapne druhé provozní čerpadlo. Obě čerpadla se automaticky vypnou při poklesu hladiny na úroveň vypínací hladiny na kótě 202.60 m n. m.

Po vypnutí obou vrtulových čerpadel se automaticky uvede do provozu malé kalové čerpadlo Grundfos 95113683, osazené v zahloubené jímce, které sací prostor dočistí. Vrtulová čerpadla budou během provozu automaticky cyklovat. Při poklesu úrovně hladiny v řece Olšavě pod úroveň kóty 207.75 m n. m a po úplném vyčerpání sací komory čerpací stanice ČS1 se odstaví mimo provoz dočišťovací kalové čerpadlo. Hradidlové uzávěry nápustných otvorů propojujících sací komoru čerpací stanice s kmenovou stokou se následně otevřou a stavidlový uzávěr hradidlové komory se otevře. Dílo je dále udržováno dle zásad normálního provozního stavu.

 


 

Čerpací stanice ČS 2 »

Popis vodního díla

Povodňová čerpací stanice ČS2 má sloužit za povodňových stavů v řece Olšavě k přečerpávání odpadních vod z uzavřené odlehčovací větve kanalizace DN 1800/1400 za odlehčovací komoru OK5A. Čerpací stanice je umístěna na odlehčovací stoce, v ř. km 20.826 60. Objekt čerpací stanice je vybaven ponornými vrtulovými čerpadly určenými k instalaci do ocelové šachty. Čerpané množství dvou čerpadel má čerpat objem vody přitékající do stanice v maximálním množství Q = 1 740 l.s-1. Vody přitékající odlehčovací stokou budou čerpadly zvedány do výše 5300 mm, s vyústěním výtlaku nad hladinu vody v toku Q100. Chod stanice je vázaný na polohu stavidla, které bude osazeno na odtoku odlehčovací stoky přímo uvnitř čerpací stanice. Ovládání hradidlového uzávěru instalovaného v ČS2 je odvislé od úrovně hladiny v odlehčovací stoce . Při vzestupu hladiny uvnitř odlehčovací stoky na úroveň kóty 202.70 m n. m. dojde k uzavření odtoku odlehčovací stoky do řeky. Profil odlehčovací stoky se začne plnit vnitřními vodami z chráněného území, přičemž po naplnění celého průtočného profilu stoky začnou vody přepadat do sací komory čerpací stanice ČS2. Funkčně souvisejícími celky povodňové čerpací stanice ČS2 jsou:

  1. Kiosková trafostanice čerpací stanice ČS2
  2. Přípojka vn čerpací stanice ČS2
  3. Přípojka vodovodu ČS2
  4. Strojně technologické vybavení ČS2
  5. Elektro technologické vybavení ČS2

Funkční řešení čerpací stanice

Čerpací stanice ČS2 bude umístěna přímo na odlehčovací stoce DN1800/1400, vyúsťující do řeky Olšavy. Odlehčení pravobřežní kmenové stoky „A“ je v prostoru povodňové čerpací stanice ČS2 zajištěno odlehčovací komorou OK5A. Při vzestupu hladiny v odlehčovací stoce na kótu 202.70 m n. m. dojde k uzavření odtoku odlehčovací stoky do řeky. Odlehčovací stoka se začne plnit vnitřními vodami z chráněného území, přičemž po naplnění celého průtočného profilu stoky začnou vody natékat prostupy do sací komory čerpací stanice. Sací prostor je rozdělen do tří otevřených kójí, v nichž jsou v ocelových vertikálních šachtách osazena ponorná vrtulová čerpadla KPL.800.75.8.T.50.L.40.Z s parametry Qčerp= 870 l.s-1, při Hčerp= 5.30 m. Sací prostor čerpací stanice bude vybaven dvěma provozními vrtulovými čerpadly, jedním záložním čerpadlem a malým kalovým čerpadlem SE1.80.80.22.4.50D.B určeným k dočerpání a vyčištění sacího prostoru.

Při dosažení úrovně zapínací hladiny v sací komoře čerpací stanice na kótě 204.30 m n. m. bude uvedeno do provozu první z vrtulových čerpadel. Při dalším stoupání hladiny v sací komoře čerpací stanice se po dosažení kóty 205.10 m n. m. kaskádovitě zapne druhé provozní čerpadlo. Obě čerpadla se automaticky vypnou při poklesu hladiny na úroveň vypínací hladiny na kótě 202.65 m n. m. Po vypnutí obou vrtulových čerpadel se automaticky uvede do provozu malé kalové čerpadlo, osazené v zahloubené jímce, které sací prostor dočistí. Vrtulová čerpadla budou během provozu automaticky cyklovat.

Vrtulová čerpadla KPL.800.75.8.T.50.L.40.Z jsou osazena ve vertikálních šachtách tvořených ocelovým přírubovým potrubím DN 800, PN 6, délky 4500 mm. Výtlačná potrubí procházejí zastropením spodní stavby čerpací stanice, do něhož jsou ukotvena pomocí kotevních přírub. V prostoru pod zastropením je každý výtlak zakončen ocelovou odbočnou tvarovkou „T“ DN 800/800, která je z horní strany zakončena zaslepovací přírubou. Navazující horizontální větev výtlaku je vyvedena na kótě 207.07 m n. m. do odtokového žlabu navazujícího na koryto toku. Horizontální potrubí výtlaku jsou vybavena klapkovými uzávěry DN 800, PN 6 ovládanými elektromechanickými pohony s montážními vložkami. Vyústění každého potrubí je opatřeno koncovou klapkou DN 800.

Snímání úrovně hladiny v toku umožňuje elektrická sonda umístěná v železobetonové šachtě rozměrů 300x300 mm umístěné při čelní zdi čerpací stanice na straně toku. Z úrovně dna šachty vede svislá PVC chránička DN 100 zakončená v průtočném profilu odlehčovací stoky.

 

Základní funkce vodního díla
Základní funkce vodního díla tvořeného soustavou uvedených stavebních objektů a provozních souborů je následující:

 

Normální stav
Za normálního stavu je stavidlo odlehčovací stoky DN 1800/1400 instalované v průtočné komoře čerpací stanice ČS2 otevřené. Odpadní dešťové a splaškové vody jsou odváděny kmenovou stokou A do čistírny odpadních vod, případně za vyšších průtoků jsou při odlehčení v rámci odlehčovací komory OK5A odváděny odlehčovací větví do řeky. Voda řeky Olšavy protéká říčním korytem podél čerpací stanice ČS2. Povodňová čerpací stanice ČS2 je mimo provoz.

 

Povodňový stav
Při vystoupání hladiny v odlehčovací stoce uvnitř čerpací stanice ČS2 na úroveň kóty 202.70 m n. m. dojde k automatickému uzavření odtoku odlehčovací stoky do řeky hradidlem instalovaným v průtočné komoře čerpací stanice ČS2. Zároveň s uzavřením hradidla odlehčovací stoky se automaticky otevřou šoupátkové uzávěry hradící přepouštěcí okna ve zdi oddělující průtočnou komoru od sací komory ve spodní stavbě čerpací stanice ČS2.

Odlehčovací stoka se začne plnit vnitřními vodami z chráněného území, přičemž po naplnění celého průtočného profilu stoky začnou vody přepadat přepouštěcími okny do sacího prostoru čerpací stanice. Sací prostor je rozdělen do tří otevřených kójí, v nichž jsou v ocelových vertikálních šachtách osazena ponorná vrtulová čerpadla KPL.800.75.8.T.50.L.40.Z. s parametry Qčerp= 870 l.s-1, při Hčerp= 5.30 m. Sací prostor čerpací stanice je vybaven dvěma provozními vrtulovými čerpadly, jedním záložním čerpadlem a malým kalovým čerpadlem SE1.80.80.22.4.50D.B sloužícím k dočerpání a vyčištění sacího prostoru čerpací stanice.

Po dosažení úrovně zapínací hladiny na kótě 204.30 m n. m. bude uvedeno do provozu první vrtulové čerpadlo KPL.800.75.8.T.50.L.40.Z. Čerpadlo bude v provozu buď do momentu poklesu hladiny v sací komoře na úroveň vypínací hladiny na kótě 202.65 m n. m. nebo, při větších přítocích, do momentu vystoupání hladiny na kótu 205.10 m n. m., kdy bude spuštěno druhé z vrtulových čerpadel KPL.800.75.8.T.50.L.40.Z. Vrtulová čerpadla budou během provozu automaticky cyklovat. Obě čerpadla se automaticky vypnou při poklesu hladiny na úroveň vypínací hladiny na kótě 202.65 m n. m. Po vypnutí obou vrtulových čerpadel se automaticky uvede do provozu malé kalové čerpadlo SE1.80.80.22.4.50D.B osazené v zahloubené jímce, které sací prostor dočistí.

Při poklesu úrovně hladiny v odlehčovací větvi kanalizace DN 1800/1400 pod úroveň kóty 202.60 m n. m a po úplném vyčerpání sací komory čerpací stanice ČS2 se odstaví mimo provoz dočišťovací kalové čerpadlo. Hradidlové uzávěry nápustných otvorů propojujících sací komoru čerpací stanice s odlehčovací větví kanalizace se následně otevřou a stavidlový uzávěr na odtoku z ČS2 se otevře. Dílo je dále udržováno dle zásad normálního provozního stavu.