Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území SO ORP Šternberk.

a) Činnost povodňového orgánu SO ORP Šternberk v době mimo povodeň:

  • zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu SO ORP Šternberk (MěÚ Šternberk - vodoprávní úřad)
  • organizuje povodňové prohlídky vodních toků (MěÚ Šternberk - vodoprávní úřad)
  • potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých obcí v SO ORP Šternberk (MěÚ Šternberk - vodoprávní úřad)
  • zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi (MěÚ Šternberk - vodoprávní úřad, krizové řízení)
  • seznamuje se s povodňovým plánem a jeho změnami, upřesňuje plán spojení mezi účastníky protipovodňové ochrany (MěÚ Šternberk - vodoprávní úřad)

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Olomouckého kraje nebo KÚ Olomouc):

  • je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
  • upozornit všechny členy povodňové komise a prověřit jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
  • prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních ORP
  • sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik nebo Ministerstva zemědělství
  • pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí

Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Šternberk, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

c) Činnost povodňového orgánu ORP Šternberk při vzniku I. SPA:

  • zahajuje činnost hlásné služby ORP Šternberk
  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí v SO ORP Šternberk a sousedního ORP Olomouc
  • prověřuje spojení a dosažitelnost povodňových orgánů sousedních ORP a povodňových orgánů obcí v SO ORP Šternberk
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz, http://www.pod.cz)
  • prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálu k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
  • o mimořádných situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí v SO ORP Šternberk, sousedního ORP Olomouc, a Olomouckého kraje, správce vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik), OPIS HZS Olomouckého kraje
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejího technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
  • provádí zápisy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce

Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Šternberk, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

d) Činnost povodňového orgánu ORP Šternberk při vzniku II. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí v SO ORP Šternberk a sousedního ORP Olomouc
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz, http://www.pod.cz)
  • předseda povodňové komise ORP Šternberk nebo místopředseda svolává povodňovou komisi ORP a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne SO ORP Šternberk a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
  • svolání povodňové komise ORP Šternberk se oznamuje povodňovým orgánům obcí v SO ORP Šternberk, sousedních ORP, a Olomouckého kraje, správci vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik), KOPIS HZS Olomouckého kraje
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí v SO ORP Šternberk, sousedních ORP, a Olomouckého kraje, správci vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik), KOPIS HZS Olomouckého kraje
  • uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Šternberk a vyhodnocuje získané informace
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Šternberk Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí v SO ORP Šternberk a sousedních ORP, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce

Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Šternberk, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

e) Činnost povodňového orgánu při vzniku III. SPA

  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí v SO ORP Šternberk a sousedním ORP
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad obcí (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz, http://www.pod.cz)
  • povodňová komise zasedá nepřetržitě, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
  • po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí v SO ORP Šternberk, sousedních ORP, a Olomouckého kraje, správci vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik), KOPIS HZS Olomouckého kraje
  • v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím SO ORP na další stoupající tendenci, upozorní na situaci povodňové orgány příslušných obcí
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Šternberk a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
  • ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce ke zmírnění škodlivých účinků povodně, přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
  • koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
  • vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
  • vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení pomoc Armády ČR
  • pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Praha
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • zajišťuje provádění dokumentace během povodně
  • v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
  • podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
  • prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Šternberk Policii ČR  o uzavření těchto úseků silnic
  • v případě, že povodňový orgán ORP vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území SO ORP, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu Olomouckého kraje nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území SO ORP. Povodňová komise ORP Šternberk v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise Olomouckého kraje a spolupracuje s ní
  • v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
  • v případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru

Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Šternberk, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán ORP Šternberk bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu Olomouckého kraje, správci toku (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik), KOPIS HZS Olomouckého kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu Olomouckého kraje a správci toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik)

 

Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán ORP pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.

Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Příloha Osnova pro sledování škod a činností.

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán ORP Šternberk nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu Olomouckého kraje a příslušnému správci povodí (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik).

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán ORP doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.
Příloha Osnova souhrnné zprávy o povodni