STATUT

Povodňové komise Města Hustopeče

schválený na zasedání rady Města Hustopeče dne 25.10.2016

Článek 1

Úvodní ustanovení

Povodňová komise Města Hustopeče (dále jen „komise“) je povodňovým orgánem Města Hustopeče, který je zřizován Radou Města Hustopeče podle § 122 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., zákona o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů a § 78 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“) pro zabezpečení plnění úkolů při řízení ochrany před povodněmi.

Tento statut upravuje v souladu s výše uvedeným zákonem o obcích a vodním zákonem postavení komise, její hlavní úkoly, organizaci, hospodaření a vztah k veřejnosti a k ostatním orgánům státní správy a územní samosprávy.

Povodňová komise Města Hustopeče je podřízena povodňové komisi ORP Hustopeče.

Článek 2

Složení komise

  1. Komise má 5 členů, kterými jsou předseda komise, místopředseda komise a další členové.
  2. Předsedou komise je starosta Města Hustopeče (dále jen „starosta“).
  3. Místopředsedu a další členy komise jmenuje Rada Města Hustopeče z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.
  4. Místopředseda komise:     místostarosta města
    Tajemník komise:             pracovník odboru životního prostředí, vodoprávního úřadu
    Člen komise:                    zástupce Městských služeb Hustopeče
    Člen komise:                    zástupce Městské policie Hustopeče
  5. Členství v komisi je ukončeno písemným odvoláním, popř. písemným vzdáním se členství v komisi.

Článek 3

Místo zasedání povodňové komise

Povodňová komise zasedá v budově Městského úřadu Hustopeče, budově radnice, Hustopeče, Dukelské náměstí 2/2. Na základě rozhodnutí předsedy komise může být tato svolána i do jiného místa.

Článek 4

Působnost a předmět činnosti

  1. Komise zabezpečuje řízení ochrany před povodněmi v rámci územního obvodu města Hustopeče.
  2. Předmět činnosti komise je vymezen zákonem, právními předpisy vydanými na jeho základě, popřípadě i dalšími právními předpisy upravujícími povinnosti na úseku ochrany před povodněmi a po dobu povodně.
  3. V rámci plnění úkolů při ochraně před povodněmi komise:
    a) potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů vlastníků (uživatelů) pozemků a staveb, pokud se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně (§ 71 odst. 4 vodního zákona), s povodňovým plánem Města Hustopeče,
    b) zpracovává povodňový plán Města Hustopeče a předkládá jej k odbornému stanovisku správci povodí, v případě drobných vodních toků správci těchto vodních toků a Povodňové komisi Města Hustopeče, obce s rozšířenou působností,
    c) provádí povodňové prohlídky,
    d) zajišťuje pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení náhradních funkcí v území,
    e) prověřuje připravenost účastníků ochrany podle povodňových plánů,
    f) organizuje a zabezpečuje hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu, zabezpečuje varování právnických a fyzických osob v územním obvodu Města Hustopeče s využitím jednotného systému varování,
    g) informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí a povodňový orgán Města Hustopeče, obce s rozšířenou působností,
    h) vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,
    i) organizuje, řídí, koordinuje a ukládá opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových plánů a v případě potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,
    j) zabezpečuje evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných občanů, zajišťuje další záchranné práce,
    k) zajišťuje v době povodně nutnou hygienickou a zdravotnickou péči, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území,
    l) provádí prohlídky po povodni, zjišťuje rozsah a výši povodňových škod, zjišťuje účelnost provedených opatření a podává zprávu o povodni povodňovému orgánu Města Hustopeče, obci s rozšířenou působností,
    m) vede záznamy v povodňové knize.
  4. Komise činí opatření a vydává příkazy k zabezpečení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí uvědomit dotčené osoby.
  5. Komise může požádat Povodňovou komisi Města Hustopeče, obec s rozšířenou působností o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není schopna tuto ochranu zajistit.
  6. Pokud dojde v období povodně k vyhlášení krizového stavu podle zvláštního zákona, přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle tohoto zákona příslušný.

Článek 5

Působnost předsedy komise

  1. Předseda komise
    a) svolává zasedání komise
    b) řídí práci komise a odpovídá za činnost komise,
    c) v případě nebezpečí z prodlení činí opatření, která jsou obvykle zajišťována komisí, přijatá opatření dodatečně předkládá komisi ke schválení
    d) podepisuje usnesení komise,
    e) rozhoduje o tom, zda na zasedání a jednání komise budou přizváni experti a hosté,
    f) schvaluje výši odměn expertům, pokud na ni vznikl nárok podle článku č. 9 tohoto statutu,
    g) potvrzuje doklady o majetkové újmě fyzických a právnických osob, které byly způsobeny v důsledku provádění nutných protipovodňových opatření nařízených komisí,
    h) zodpovídá za zpracování a aktualizaci povodňového plánu města a podepisuje jeho schválení,
    i) zodpovídá za organizaci a koordinaci protipovodňových záchranných a zabezpečovacích prací na území obce,
    j) vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci své územní působnosti,
    k) vyžaduje pomoc v rámci integrovaného záchranného systému,
    l) vyžaduje pomoc Armády ČR,
    m) vyžaduje, popřípadě nařizuje pomoc od právnických a fyzických osob v rámci své územní působnosti,
    n) schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území města, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření,
    o)prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany podle povodňového plánu
  2. Po dobu nepřítomnosti předsedy komise jej zastupuje a práci komise řídí místopředseda komise, případně předsedou komise pověřený jiný člen komise. 

Článek 6

Působnost místopředsedy komise

 V plném rozsahu zastupuje předsedu komise.

Článek 7

Působnost tajemníka komise

  1. Podle pokynu předsedy komise zajišťuje její svolání.
  2. Provádí zápisy z jednání komise a zajišťuje jejich předání.
  3.  Soustřeďuje zprávy hlídkové služby a zprávy od občanů a firem o povodňové situaci pro
          činnost komise.
  4. Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci na území města.
  5.  Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy.
  6.  Vede povodňovou knihu.

Článek 8

Externí spolupráce

 Komise může přizvat ke spolupráci zástupce dalších orgánů státní správy, další účastníky ochrany před povodněmi, případně experty.

Článek 9

Náklady na činnost a odměny

  1. Náklady na činnost komise jsou hrazeny z rozpočtu Města Hustopeče. Činnost komise administrativně, materiálně i finančně zabezpečuje Město Hustopeče.
  2. Členové komise nemají nárok na odměnu za výkon funkce.
  3. Odměna přísluší, v souladu s platnými právními předpisy, expertům, kteří nejsou zaměstnanci veřejné správy, za práci, kterou pro komisi vykonávají formou veřejné zakázky nebo na základě dohody o provedení práce, vykonané mimo pracovní poměr.

Článek 10

Jednací řád komise

Pravidla a další podrobnosti jednání komise stanoví Jednací řád povodňové komise Města Hustopeče.

Článek 11

Přechodná a závěrečná ustanovení

  1. Změny a doplňky tohoto statutu schvaluje Rada Města Hustopeče.
  2. Tento statut byl schválen usnesením Rady Města Hustopeče č. ….. ze dne 25.10.2016 a nabývá tímto dnem účinnosti.

   

 

    

   

V Hustopečích dne 25.10.2016

   

      

                                                                                                            

     

PaedDr. Hana Potměšilová

starostka města