Zabezpečení evakuace, dočasného ubytování a stravování evakuovaných občanů a jejich návrat

ORGANIZACE EVAKUACE NA ÚZEMÍ OBCE OSTRAVICE »

Doběhové časy uvedené v tabulce (analýza časových údajů) uvažují doběh povodňové vlny od okamžiku protržení (přelití) přehrady. V případě sypaných přehrad však nemůže dojít (přirozeným způsobem) k náhlému protržení. Nejprve se začnou projevovat poruchy na vzdušné straně hráze a až poté případně dochází k rozsáhlejší erozi materiálu hráze. V případě nestability sesuvu (možnosti sjetí do nádrže) jsou jednotlivé stupně povodňové aktivity vyhlašovány v závislosti na výšce hladiny v přehradě. Je tedy pravděpodobné, že na přípravu k evakuaci bude pro obě katastrofické varianty (protržení hráze, resp. přelití vlny při sesuvu zeminy do přehrady) větší časová rezerva než uvádí tabulka doběhových dob. Avšak i tak s ohledem na velmi nízké doběhové doby povodňové vlny je lépe neuvažovat při evakuaci s organizovaným shromážděním a přesunem osob. Znamenalo by to pravděpodobně významné zdržení a tím ohrožení životů. Proto je nutno obyvatele potenciálně ohrožené oblasti předem informovat o možnosti ohrožení a v případě akutního nebezpečí nařídit dohodnutými signály okamžitou individuální (rodinnou) neřízenou evakuaci.

Předpokládaný rozsah evakuace v případě zvláštní povodně je cca 1000 obyvatel obce. Evakuace bude provedena jako neřízená tj. vlastními prostředky obyvatelstva. Pouze osamělí imobilní občané budou evakuováni za pomoci SDH.

Místa náhradního ubytování a stravování se nachází v místních rekreačních zařízeních. Dlouhodobé ubytování je nutné zajistit operativně dle potřeby. 

Evakuační místa na území obce Ostravice

V případě nutnosti se organizuje evakuace osob (případně zvířat a majetku) v záplavovém území, jejich dočasné náhradní ubytování, zásobování a nutná zdravotní péče. Evakuace se provádí podle evakuačních plánů, které jsou součástí krizových, případně povodňových, plánů.

Evakuací se obecně rozumí souhrn opatření, která zajišťují přemístění osob, hospodářských zvířat, majetku), včetně nebezpečných látek z ohroženého místa či území na bezpečné místo či území, která zajišťují pro obyvatelstvo náhradní ubytování, pro zvířata ustájení a pro věci uskladnění. Je to mimořádné opatření a používá se obyčejně v případech, kdy ostatní způsoby dostatečné ochrany by byly neúčinné. Evakuace se vztahuje na všechny osoby v místech ohrožených povodní (jinou mimořádnou událostí) s výjimkou osob, které se podílí na záchranných pracích, na řízení evakuace nebo vykonávají jinou neodkladnou činnost v oblasti ochrany před povodněmi.

Evakuace se přednostně plánuje pro následující skupiny obyvatelstva:

  • děti do 15 let
  • osoby zdravotně postižené, nemohoucí
  • doprovod výše uvedených skupin osob

O evakuaci je oprávněn rozhodnout:

  • velitel zásahu (při provádění záchranných a likvidačních prací)
  • zaměstnavatel v rámci své působnosti
  • starosta obce na území obce
  • starosta obce s rozšířenou působností (v rámci správního území ORP, je-li nutné evakuovat obyvatelstvo z více částí), převzal-li koordinaci záchranných a likvidačních prací

Evakuace zvířectva a věcných prostředků se provádí v závislosti na:

  • charakteru a časovém průběhu ohrožení
  • druhu evakuace (variantě řešení ohrožení)
  • možnostech přepravy a umístění zvířectva a věcných prostředků
  • rozhodnutí velitele zásahu - jednotek provádějící záchranné práce v ohroženém prostoru nebo starosty obce

Evakuaci zajišťuje:

  • obecní úřad
  • pracovní skupina příslušného krizového štábu, je-li zřízen
  • evakuační středisko
  • přijímací středisko

Pracovní skupina krizového štábu (jiný určený orgán, není-li krizový štáb zřízen), zajišťuje zejména:

  • řízení průběhu evakuace
  • koordinaci přepravy z míst shromažďování do evakuačních středisek
  • řízení přepravy z nástupních stanic hromadné přepravy do přijímajících středisek a dále do cílových míst přemístění
  • dopravní prostředky a jejich přerozdělování mezi evakuační střediska
  • řízení nouzového zásobování pro evakuované obyvatelstvo
  • koordinaci činnosti evakuovaných středisek a přijímajících středisek
  • spolupráci s orgány veřejné správy a se zdravotnickými a humanitárními organizacemi
  • dokumentování průběhu celé evakuace

Přijímacím střediskem se rozumí zařízení, které zajišťuje příjem a přerozdělení evakuovaných osob do cílových míst. Dále zajišťuje prvotní zdravotnickou pomoc a případný odvoz nemocných do vyčleněných zdravotnických zařízení. Rovněž zajišťuje informování evakuačních středisek, evakuovaných osob a orgánů veřejné správy o průběhu evakuace.

Evakuační středisko je zařízení, které se umisťuje zpravidla v místech mimo evakuační prostor, ve kterém jsou evakuované osoby shromažďovány a informovány o dalším postupu.

Místo nouzového ubytování slouží k ubytování evakuovaných osob po nezbytně nutnou dobu, než pominou důvody pro jejich evakuaci.

Místo náhradního ubytování slouží k dlouhodobějšímu ubytování evakuovaných osob.

Přemístění z evakuační zóny se provádí obvykle na základě výzvy k evakuaci po evakuačních trasách, cestou evakuačních středisek, do míst nouzového ubytování s využitím vlastních dopravních prostředků za použití dopravních prostředků (obvykle autobusy), zajištěných orgány veřejné správy (povodňovou komisí obce, krizovým štábem obce).

Regulaci pohybu z míst shromažďování do evakuačních středisek a dále do míst nouzového ubytování zajišťuje obvykle Policie ČR.

Provoz v evakuačních střediscích a místech pro nouzové ubytování zajišťuje veřejná správa společně s humanitárními organizacemi a s provozovateli a vlastníky ubytovacích zařízení. Evakuační střediska slouží k registraci evakuovaných a poskytnutí zdravotnické, psychologické a případně prvotní sociální pomoci (humanitární pomoci).

Podle zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon, jsou obyvatelé ohrožených oblastí povinni se řídit pokyny povodňových orgánů obce. Starosta nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území.

Při nařízení evakuace je nutné provést:

  • varování a informování obyvatel pomocí oznámení místním rozhlasem, mobilními hlídkami apod. - zajistit včasnou informovanost obyvatel v ohroženém území o nařízení evakuace
  • obyvatele upozornit na dodržení zásad pro opuštění nemovitosti, obsah evakuačního zavazadla a místo určení
  • označit směry a místa shromáždění osob (evidence, evakuační střediska), nouzového ubytování a tyto personálně vybavit k příjmu osob

V součinnosti s orgány Policie ČR zabezpečit:

  • uzavření ohroženého prostoru
  • bezpečnost a usměrnění dopravy
  • regulaci dopravy samovolné evakuace
  • ochranu a střežení majetku
  • udržení veřejného pořádku a zamezení paniky
  • zamezení vstupu nepovolaným osobám do vymezeného prostoru
  • uzavírání určených komunikací
  • evidenci evakuovaných osob a jejich registraci v místě ubytování
  • zabezpečit přemístění zdravotně postižených a nemohoucích občanů z ohrožených míst a ostatních občanů
  • evakuované objekty přesně zaznamenat do dokumentace
  • v místech určených pro evidenci, shromáždění a nouzové ubytování zajistit registraci evakuovaných osob
  • zajistit včasné uzavření všech inženýrských sítí nacházejících se v ohroženém území ve spolupráci a v součinnosti s jejich provozovateli

Evakuační místa na území obce. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS.