Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Obecní úřad Záryby
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem Povodňová komise obce Záryby

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů, ucelených povodí a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Brandýs nad Labem - Stará Boleslav.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území obce Záryby bude řídit povodňová komise obce Záryby , v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Brandýs nad Labem - Stará Boleslav.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Záryby:

  • povodňové komisi ORP Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
  • povodňové komisi obce Křenek a města Kostelec nad Labem, které se nacházejí na toku Labe pod obcí Záryby
  • operačnímu středisku HZS Středočeského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženi povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Záryby od:

  • předpovědní povodňové služby
  • povodňové komise ORP Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
  • povodňových komisí obce Borek a města Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, ležících výše na toku Labe
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od HZS Středočeského kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán obce Záryby obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pla.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Středočeského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komiseJednacího řádu povodňové komise obce Záryby.

Zahájení činnosti povodňové komise obce Záryby  včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány obce Borek a města Brandýs na Labem
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • OPIS HZS Středočského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
  • Správce vodních toků – Povodí Labe, státní podnik

Předseda povodňové komise - starosta obce:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity v územním obvodu obce Záryby
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Záryby
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci v územním obvodu obce Záryby
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise

Povinnosti povodňové komise obce Záryby:

  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Záryby
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obce Křenek a města Kostelec nad Labem, ležícím níže na toku a komisi ORP Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a  průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území obce Záryby
  • zajišťuje organizaci evakuace na území obce Záryby
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Záryby
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Záryby
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Záryby
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Záryby
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Záryby
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Záryby
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Záryby
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Záryby (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Záryby
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Záryby
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Záryby a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Záryby
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Záryby

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Praha (Centrální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Labe, s. p. (správce povodí a vodního toku)
  3. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  5. Hasičský záchranný sbor
  6. Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje, územní odbor Mladá Boleslav
  7. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Kostelec nad Labem
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Středočeského kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a vyrozumění obyvatelstva (JSVV), budovaný Ministerstvem vnitra ČR - GŘ HZS. Varovné signály z JSVV (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a vyrozumívacího systému. »

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu - přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.