Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území města Dobříš.

a) Činnost povodňového orgánu města Dobříš v době mimo povodeň:

  • zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu města Dobříš
  • organizuje povodňové prohlídky vodních toků
  • potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých vlastníků nemovitostí
  • zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi
  • seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Středočeského kraje nebo MěÚ Dobříš):

  • je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
  • při reálném nebezpečí povodně na území Města Dobříš bude vždy informován starosta města Dobříš
  • informují se ostatní pracovníci oddělení vodního hospodářství a v případě ohlášení větších lokálních přívalových srážek budou upozorněni také pracovníci určeni k výkonu hlídkové služby na tocích prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních obcí
  • určí se pracovník úřadu, který v mimopracovní dobu bude věnovat zvýšenou pozornost srážkám, stavům na tocích a vývoji počasí, bude pravidelně sledovat zprávy o vývoji počasí ve sdělovacích prostředcích nebo na Internetu
  • budou upozorněni členové povodňové komise a prověří se jejich dosažitelnost dle plánu spojení
  • sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Vltavy, státní podnik nebo Ministerstva zemědělství
  • pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
  • provést zápis v povodňové knize
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

Postupy po upozornění na přívalové srážky a v případě jejich výskytu:

V případě, že výstraha bude upozorňovat na lokální přívalové srážky, je nutné počítat s tím, že:

  • nejde nijak blíže specifikovat místo, kde srážky spadnou,
  • nejde stanovit množství srážek a jejich intenzitu,
  • přívalové srážky ohrožují především lokality s menšími toky (i bez toků!),
  • průtoková a odtoková odezva na srážky je velmi rychlá, často se tento typ živelné pohromy odehraje v čase do 1-3 hodin,
  • dochází ke splachům z polí, domy zaplavuje bláto,
  • v průběhu povodně z přívalových srážek nelze pro krátký čas většinou organizovat téměř žádná opatření, veškerá ochrana spočívá v zabezpečování jednotlivých domů jejich obyvateli,
  • je nutné mít na paměti, že tento typ povodně vždy přímo ohrožuje lidské životy.
Jakmile kterýkoliv z kompetentních pracovníků Městského úřadu Dobříš (odborně a funkčně zapojený do povodňové ochrany) obdrží informaci (od občanů, od HZS, od správce toku, Policie ČR, Městské policie) nebo sám vyhodnotí situaci jako vážnou v rozsahu lokálním, či plošně na celém území města, informuje neprodleně starostu města nebo jeho zástupce.

Další postup:

  • na pokyn starosty (nebo jeho zástupce) bude neprodleně svolána Povodňová komise Města Dobříš
  • starosta neprodleně vyhlásí II. SPA anebo podle situace III. SPA
  • další postup se volí operativně - především bude nutné zvážit pomoc všech složek povodňové ochrany, zejména pomoc IZS
  • nasazení složek IZS, o nasazení další mechanizace a prostředků k odstraňování povodňových škod rozhodne starosta města po projednání v povodňové komisi.
  • v případě nebezpečí z prodlení rozhodne starosta neprodleně a komisi informuje dodatečně.
  • při rozsáhlejším ohrožení, kdy hrozí anebo již vznikly větší škody, informuje hejtman Středočeského kraje

c) Činnost povodňového orgánu města Dobříš při vzniku I. SPA:

  • zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby města Dobříš
  • zabezpečuje pravidelné informování povodňového orgánu obce Stará Huť, který se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
  • prověřuje spojení a dosažitelnost členů povodňové komise města a informuje je o vzniklé situaci
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
  • hlídková služba města provede obhlídku území kolem vodotečí na území města Dobříš
  • prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálů k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
  • o vzniklých situacích informuje pravidelně příslušný povodňový orgán obce Stará Huť, Povodňovou komisi ORP Dobříš, správce vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Středočeského kraje
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, zejména v povodí nad městem
  • prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejich technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

d) Činnost povodňového orgánu města Dobříš při vzniku II. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňového orgánu obce Stará Huť, který se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace správci vodního toku Lesy České republiky, s. p., Povodí Vltavy, státní podnik
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
  • předseda povodňové komise města Dobříš nebo místopředseda svolává povodňovou komisi a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne město Dobříš a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
  • svolání povodňové komise města Dobříš se oznamuje povodňovému orgánu obce Stará Huť, povodňovému orgánu ORP Dobříš, správci vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Středočeského kraje a fyzickým a právnickým osobám, které jsou ohroženy povodní
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovému orgánu obce Stará Huť, povodňovému orgánu ORP Dobříš, Povodí Vltavy, státní podnik, KOPIS HZS Středočeského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohrožených povodněmi.
  • uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky).
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace
  • hlídková služba pokračuje v obhlídkách území kolem vodotečí, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území. V případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní na to osoby, které se nachází v inundačním území na území města.
  • hlídková služba provádí pochůzky kolem vodotečí zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání splaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Dobříš Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňový orgán obce Stará Huť, je s ním v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

e) Činnost povodňového orgánu města Dobříš při vzniku III. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování povodňového orgánu obce Stará Huť, který se nachází na vodních tocích pod městem, o vývoji povodňové situace
  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace správci vodního toku Lesy České republiky, s. p., Povodí Vltavy, státní podnik
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad městem (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
  • povodňová komise zasedá nepřetržitě, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
  • po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovému orgánu obce Stará Huť, povodňovému orgánu ORP Dobříš, Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., KOPIS HZS Středočeského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohrožených povodněmi.
  • hlídková služba města pokračuje v obhlídkách území kolem vodotečí, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území vodotečí
  • hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků, zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání splaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
  • v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím města na další stoupající tendenci, upozorní (případně vyzve) osoby, které se nachází v inundačním území toků na území města na možnost opuštění prostoru záplavového území, případně i jejich evakuaci
  • zajišťuje si prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně.
  • ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce a přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
  • koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
  • vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
  • vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení pomoc Armády ČR
  • pravidelně se informuje o vývoji situace na tocích u příslušných správců vodních toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Praha
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • zajišťuje provádění dokumentace během povodně
  • v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
  • podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
  • prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise města Dobříš Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • v případě, že povodňový orgán města vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území města, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu obce s rozšířenou působností Dobříš nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území města. Povodňová komise města Dobříš v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise obce s rozšířenou působností a spolupracuje s ní.
  • v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
  • v případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru.
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán města Dobříš bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu ORP Dobříš, správci toku (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy ČR s. p.), HZS KOPIS Středočeského kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu ORP Dobříš a správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik)

Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán města pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.

Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Požaduje se při sledování a vyhodnocování škod dodržovat tabulkovou osnovu dle Vyhlášky č. 186/2002 Sb., kterou se stanoví náležitosti přehledu o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení základních funkcí v území postiženém živelní nebo jinou pohromou a která v příloze obsahuje také vzor pověření osoby (krajem) ke zjišťování údajů nutných pro zpracování přehledu.

Kromě vyhodnocování povodňových škod dle výše uvedené tabulky se také sledují a vyhodnocují činnosti, nasazení sil a prostředků aj.

Příloha: Osnova pro sledování škod a činností

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán města Dobříš nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu ORP Dobříš a příslušnému správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik).

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán města doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.

Příloha: Osnova souhrnné zprávy o povodni