Zabezpečení evakuace dočasného ubytování a stravování evakuovaných občanů a jejich návrat

ORGANIZACE EVAKUACE NA ÚZEMÍ ORP ÚSTÍ NAD ORLICÍ »

Místa evakuace na území ORP Ústí nad Orlicí se nacházejí především v prostorách základních a středních škol nebo kulturních domů. Dlouhodobé ubytování je nutné zajistit operativně dle potřeby. Bližší kontakty na místa evakuace jsou uvedeny v Příloze 1.b Důležité kontakty část Zabezpečení evakuace.
Evakuace obyvatelstva města Ústí nad Orlicí se řídí samostatným dokumentem - plánem evakuace obyvatelstva města Ústí nad Orlicí. Tento plán je uložen společně s povodňovým plánem v kanceláři tajemníka povodňové komise města Ústí nad Orlicí.
Evakuační místa na území SO ORP Ústí nad Orlicí

Následující informace jsou převzaty z plánu evakuace obyvatelstva města Ústí nad Orlicí.

I. Všeobecná část

A) Základní pojmy

Mimořádná událost…je škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací;

Krizová situace…rozumí se mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu;

Evakuace…přemístění osob, zvířat, předmětů kulturní hodnoty, technického zařízení, případně strojů a materiálu k zachování nutné výroby a nebezpečných látek z míst ohrožených mimořádnou událostí; vztahuje se na všechny osoby v místech ohrožených mimořádnou událostí s výjimkou osob , které se budou podílet na záchranných pracích, na řízení evakuace nebo budou vykonávat jinou neodkladnou činnost;

Nouzové přežití…je dočasný způsob přežití obyvatelstva postiženého následky mimořádných událostí nebo krizových situací. Zahrnuje zejména opatření k nouzovému ubytování, zásobování potravinami, pitnou vodou, energiemi a organizováním humanitární pomoci;

Nouzové ubytování…je dočasné ubytování obyvatelstva postiženého mimořádnou událostí nebo krizovou situací v objektech, které pro ubytování osob nejsou určené a běžně používané, ale jsou pro tento účel dočasně upravené a vybavené tak aby splňovaly základní požadavky pro spánek, odpočinek a hygienické potřeby evakuovaných osob.

B) Zásady provádění evakuace

Evakuace se vztahuje na všechny osoby v místech ohrožených mimořádnou událostí s výjimkou osob, které se budou podílet na záchranných pracích, na řízení evakuace nebo budou vykonávat jinou neodkladnou činnost.

Přednostně se plánuje evakuace pro skupiny obyvatelstva:

  • děti do 15 let

  • pacienti ve zdravotnických zařízeních

  • osoby umístěné v sociálních zařízeních

  • osoby zdravotně postižené

  • doprovod osob uvedených skupin a) až d)

Evakuace se plánuje

  • pro řešení mimořádných událostí, které vyžadují vyhlášení třetího nebo zvláštního stupně poplachu; zvláštnosti provádění evakuace v rámci povodňové ochrany vyplývají z přílohy č. 3 vyhlášky č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.

  • ze zón havarijního plánování jaderných zařízení nebo pracovišť

  • ze zón havarijního plánování objektů nebo zařízení s nebezpečnými chemickými látkami, při hrozbě možného ozbrojeného konfliktu z území vyčleněného pro potřeby operační přípravy, předpokládané bojové činnosti a dalších zájmových prostorů ozbrojených sil v souladu s potřebami zajištění obrany státu. Opuštění míst ohrožených mimořádnou událostí se plánuje do 48 hodin a u  velké sídelní a průmyslové aglomerace až do 72 hodin od vyhlášení evakuace.

Samovolná evakuace je neřízené přemístění osob, při kterém část občanů po vyhlášení evakuace opustí ohrožené prostory vlastními dopravními prostředky nebo pěšky. Je nejúčinnější, pokud je provedena ve správný čas, správným způsobem a organizovaně.

Pro přípravu a organizovaný průběh evakuace je nezbytná pomoc složek IZS, zařízení, orgánů a institucí určených k výkonu veřejné a státní správy, právnických a podnikajících fyzických osob. Po vyhlášení evakuace se obyvatelstvo odebere s evakuačním zavazadlem na určené shromažďovací místo.

Doporučený obsah evakuačního zavazadla:

Evakuační zavazadlo by mělo obsahovat osobní doklady (občanský průkaz, pas, rodný list), kartu zdravotní pojišťovny, doklady rodinných příslušníků, řidičský průkaz, technické osvědčení k vozidlu, peníze, vkladní knížky, pojistné smlouvy, doklady k účtům, cenné papíry, přenosné cennosti, léky a zdravotní pomůcky, soupravu náhradního sezónního oblečení, prostředky osobní hygieny, spací pytel nebo teplou přikrývku, základní trvanlivé potraviny a pitnou vodu na 2 -3 dny, rádio s rezervními bateriemi, mobilní telefon, předměty denní potřeby, motouz, svítilnu, svíčku a zápalky .

C) Rozsah evakuačních opatření

Rozsah evakuačních opatření závisí na typu, rozsahu a místě (lokalitě) mimořádné události. Evakuační opatření při ohrožení obyvatelstva průmyslovými haváriemi v zónách havarijního plánování jsou řešena ve vnějších havarijních plánech, které jsou samostatnou přílohou Krizového plánu Pardubického kraje.

Pro ORP Ústí nad Orlicí není nutné zpracovat žádný Vnější havarijní plán. V Operativní části je město rozděleno na základě analýzy do EVAKUAČNÍCH ZÓN. Vyhlášení evakuace bude realizováno po těchto zónách prostředky JSVV, mobilními  prostředky, médií a letáky. Vyhlášení evakuace je nutno volit šetrně, a v nezbytně nutné míře. Zásadní vliv na evakuaci má denní - noční doba, pracovní dny – dny klidu, období dovolených.

D) Zabezpečení evakuace

Seznam sil a prostředků, které zabezpečí evakuaci

Dopravní zabezpečení evakuace bude zajištěno smluvně prostřednictvím dopravců v součinnosti s místně příslušným orgánem veřejné správy, souhrnně uvedených v Poplachovém plánu IZS Pardubického kraje, který je samostatnou přílohou Havarijního plánu Pardubického kraje. U hromadné přepravy osob zabezpečujeme zásobování pohonnými hmotami.

Pořádkové zabezpečení evakuace bude provedeno v součinnosti s místně příslušným orgánem veřejné správy (obecní - městský úřad, městská policie) k zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti v průběhu celé evakuace.

Zdravotnické zabezpečení evakuace bude zajištěno v součinnosti s Orlickoústeckou nemocnicí a silami a prostředky Českého červeného kříže. Zahrnuje v první řadě zabezpečení poskytnutí předlékařské zdravotnické pomoci, následně převoz do zdravotnického zařízení a zabezpečení hygienicko-epidemiologických opatření.

Nouzové ubytování je řešeno po provedení evakuace jako nouzová varianta především využitím ubytovacích kapacit, které leží nejblíže v okolí evakuovaných prostor a v prvopočátku umožní evakuovaným osobám odpočinek, nouzové stravování, zásobování pitnou vodou, potravinami, vydáním základních hygienických potřeb a přídělů nezbytných předmětů nezbytných k přežití. (viz přílohy E.1-7 školy a školská zařízení zřizovaná Pardubickým krajem, přehled mateřských škol, přehled speciálních škol, přehled základních škol, E.1-6 přehled dalších zařízení s možností ubytování a E.1-8 zařízení sociální péče).

Zabezpečení evakuovaných osob na správních územích v působnosti určených obcí je řešeno v samostatném plánu C7 – Plán nouzového přežití obyvatelstva.

Vzory tiskopisů při plánování evakuace a přehled situačních značek pro grafické znázornění evakuace uvádí příloha C6-2-UO.

Mediální zabezpečení evakuace zahrnuje zejména zabezpečení varování obyvatelstva, vydání návodů pro chování obyvatelstva především v postižených oblastech a následné předávání potřebných tísňových informací.

E) Orgány pro řízení evakuace a způsob jejich vyrozumnění

Průběh evakuace řídí :

  • na celém území, pro které byla evakuace vyhlášena, pracovní skupina krizového štábu,
  • na území jednotlivých obcí starostové obcí se svými krizovými štáby.

Vyrozumění orgánů pro řízení evakuace probíhá :    -  cestou KOPIS IZS.

                                                                                  -  cestou stálé služby MěP Ústí nad Orlicí

Orgány pro řízení evakuace

Evakuaci zajišťují

a) pracovní skupina pro evakuaci místně příslušného krizového štábu (povodňové komise);

b) evakuační středisko (ES);

c) místo nouzového ubytování (MNU) - přijímací středisko;

Pracovní skupina krizového štábu (povodňová komise) zajišťuje zejména

a) řízení průběhu evakuace;

b) koordinaci přepravy z míst shromažďování do evakuačních středisek;

c) řízení přepravy z nástupních stanic hromadné přepravy do přijímacích středisek a dále do cílových míst přemístění;

d) dopravní prostředky a jejich rozdělování mezi evakuační zóny;

e) řízení nouzového zásobování pro obyvatelstvo;

f) koordinaci činnosti evakuačního střediska a přijímacích středisek;

g) spolupráci s orgány veřejné správy a se zdravotnickými a humanitárními organizacemi;

h) dokumentování průběhu celé evakuace;

Evakuační středisko (ES) …zařízení, které je zřetelně označeno nápisem případně mezinárodně platným rozeznávacím znakem Civilní ochrany, slouží ke shromažďování evakuovaných osob, jejich rozdělování do MNU a informování o dalším postupu evakuace. Zajišťuje zejména řízení přepravy z míst shromažďování do evakuačního střediska, vedení evidence o příjmu evakuovaných, přerozdělování evakuovaných do MNU, první zdravotnickou pomoc a převoz zraněných a nemocných, nocleh a stravování pro personál a evakuované se zdržením delším než 12 hodin v ES, veřejný pořádek v evakuačním středisku, podávání informací o průběhu evakuace pracovní skupině krizového štábu.

Místo nouzového ubytování - přijímací středisko (MNU) …je zařízení, které je zřetelně označeno nápisem případně mezinárodně platným rozeznávacím znakem Civilní ochrany,zajišťuje zejména příjem evakuovaných osob, jejich přerozdělení do cílových míst nouzového ubytování, nezbytnou zdravotnickou pomoc, podává informace o průběhu evakuace pracovní skupině krizového štábu, informace evakuovaným o místě ubytování a stravování a informace dotčeným orgánům veřejné správy o počtech a potřebách evakuovaných osob.

F) Rozdělení odpovědnosti za provedení evakuace obyvatelstva

Odpovědnost za provedení evakuace je stanovena dle zákona 239/2000 Sb., o  IZS a změně některých zákonů:

  • 10. odst.(5) písm.f) - HZS kraje organizuje a koordinuje pro zabezpečení záchranných a likvidačních prací evakuaci obyvatelstva,

  • 15. odst.(2) písm.c) – obecní úřad zajišťuje evakuaci osob před hrozícím nebezpečím - oblast výkonu státní správy,

  • 16. písm.b) - starosta obce při provádění záchranných a likvidačních prací organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo starostou obce s rozšířenou působností evakuaci osob z ohroženého území obce,

  • 24. odst.(1) písm.b) bod 2. - právnická a fyzická osoba zajišťuje evakuaci svých zaměstnanců pokud zvláštní předpis nestanoví jinak (zákon 18/1997 Sb., nařízení vlády č.11 /1999 Sb., zákon 353/1999 Sb.), v případě vzniku MU v souvislosti s provozem technických zařízení a budov při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami (§ 3 až 5 zákona 157/1998 Sb.) a při jejich přepravě nebo při nakládání s nebezpečnými odpady a pokud je vlastníkem, správcem nebo uživatelem uvedených zařízení, budov, látek nebo odpadů.

Dále dle zákona 254/2001 Sb., o vodách ( vodní zákon )

  • 78 odst (3). písm.f ) - povodňové orgány obcí zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných občanů, zajišťují další záchranné práce.

Dále dle vyhlášky MV 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek PO

  • 30 písm. e) - jednotky požární ochrany se při zásahu podílí na evakuaci obyvatelstva

 

II. Operativní část

A)  Evakuační prostory - zóny

Pro potřeby evakuace města Ústí nad Orlicí bylo území rozděleno na evakuační prostory – zóny:

  • I. Hylváty - zóna je vymezena ulicemi: Janderova, Krátká, Lanškrounská, Na Stráni, Nerudova, Pivovarská, Pod Lesem, Poříční, Potoční, Sadová, Sluneční, Sluneční stráň, Švermova, Třebovská, U Rybníčku, U Řeky, Vrbová, Za Vodou, Za Drahou,

  • II. Podměstí - zóna je vymezena ulicemi: Staška, Čelakovského, Hniličkova, Hřbitovní, J.K.Tyla, J.Nygrína, J.Štýrsy, Ježkova, Jilemnického, Karolíny Světlé,Quido Kociána, Královéhradecká, Lázeňská, Lukesova, M.R.Štefánika, Mlýnská, Moravská, Mostecká, Mývaltova,  Na Bělisku, Na Ostrově, Na Rámech, Na Studánce, Nádražní, Okružní, Palackého, Pickova, Pod Horou, Svat. Čecha, T.G.Masaryka, V Lukách, Vrbová, Zahradní, Zborovská,  Zelená,

  • III. Kerhartice - zóna je vymezena ulicemi: Drážní, J. Haška, Karpatská, Kolmá, Lesní, Pražská, Sokolská, Školní, Truhlářská, U Vody, Zahrádkářů

  • IV. Město - tato zóna je rozdělena na 4 obvody:

  • a) Centrum je vymezena ulicemi : listopadu, Andrlíkova, Barcalova, Cihlářská, Černá, Čs. Armády, Dělnická, Kozinova, Jiráskova, Lochmanova, Fügnerova, Malé  Hamry, Hakenova, Mistra Jaroslava Kociána, Mírové Nám., Na Výsluní, Nový Svět, Havlíčkova, Husova, Hradební, Komenského, Kostelní, Kopeckého, Písečník,       Příkopy, S.K. Neumanna, Smetanova, Sychrova, Špindlerova, Tyršova, Velké Hamry, Vicenova, Vrbenského, Žižkov

  • b) Sídliště Štěpnice je vymezena ulicemi : Blažkova, B. Němcové, Bratří Čapků, Družstevní, Chodská, Na Štěpnici, Na Pláni, Jana a Josefa Kovářů, Náměstí Svobody, Nová, Mazánkova, Heranova, Jižní, Kladská, Korábova, Lanšperská,  Letohradská, Polská, Popradská, Polní, Příčná, U Hřiště, U Letiště, Stavebníků, Tvardkova, Rettigové, Wolkerova, Zeinerova,

  • c) Sídliště Dukla je vymezena ulicemi : Dukelská, Spojovací, Větrná,

  • d) Oldřichovice

  • V. Černovír

  • VI. Knapovec, Horní Houžovec, Dolní Houžovec

Pořadí evakuace z jednotlivých zón je závislé a bude organizováno podle druhu ohrožení.

B)  Místa shromáždění, evakuační trasy

Všechny evakuační trasy končí vždy v Evakuačním středisku (ES). (výjimečně přímo v Místě nouzového ubytování). Pro stanovení evakuačních tras jsou vytipovány v zónách - Místa shromáždění (nástupu).

V evakuačních zónách I, II ,III a IVc,d jsou stanovena 2-3 místa shromáždění, odkud bude organizována bezplatná kyvadlová doprava do ES. Tato místa budou v případě aktivace označena přenosnou tabulkou (vzor v příloze 1). V místech shromáždění bude zajišťovat pořadatelskou službu (v počátcích) služba MěP s ohledem na pořadí evakuovaných skupin obyvatelstva (děti do 15 let, pacienti ze zdravotnických zařízení, osoby umístěné v sociálních zařízeních, osoby zdravotně postižené a osoby doprovázející osobu z jakékoli skupiny.)

Zóna I. : Hylváty

Místa shromáždění (nástupu) :        

  • 1) parkoviště naproti f. Mőller

  • 2) ulice Lanškrounská

  • 3) ulice Třebovská u ulice Nerudova

Zóna II. : Podměstí

Místa shromáždění (nástupu) :        

  • 1) parkoviště naproti Rietru

  • 2) křižovatka ul. Jilemnického a Štefánika

  • 3) křižovatka ulic V Lukách a Quido Kociána

Zóna III.: Kerhartice

Místa shromáždění (nástupu) :

  • 1) parkoviště u Domu spokojeného stáří

  • 2) v ulici U Vody u křižovatky Sokolská a Karpatská

  • 3) u podjezdu před areálem VZ Kerhartice

Zóna IV.: Město

Místa shromáždění (nástupu) :        

  • 1) autobusové nádraží

  • 2) ulice Na Pláni – domy s pečovatelskou službou

  • 3) ulice Dukelská – před u hřiště SOU a SOŠ automob.

  • 4) Staré Oldřichovice-f.Langer střešní okna

  • 5) ZŠ bří Čapků

Zóna V.: Černovír

Místa shromáždění (nástupu) :        

  • 1)  před restaurací „U Bobše“

Zóna VI.: Knapovec, Horní a Dolní Houžovec

Místa shromáždění (nástupu) :   

  • bude upřesněno podle vzniklé situace a daných okolností

Evakuační trasy (ET):

Zóna I. : Hylváty

ET1

  • od místa nástupu A - ulicí Třebovská, MN B, T.G.Masaryka,, Čs.Armády do ulice Smetanova  ke KD Poprad (Evakuační středisko -  ES)

ET2

  • od místa nástupu A - ulicí Třebovská, MN C na ulici Lanškrounská, Moravská, G.Masaryka,, Čs.Armády do ulice Smetanova ke KD Poprad (Evakuační středisko - ES)

Zóna II.: Podměstí

ET

  • od MN A ulicí Moravská k MN B, ulicí Královéhradecká k MN C, ulicí Lochmanova a Smetanova ke KD Poprad (Evakuační středisko - ES)

Zóna III.: Kerhartice

ET1

  • od MN A ulicí Sokolská k MN B a dále ulicí Sokolská a Pražská směr Hrádek

ET2

  • od MN A ulicí Sokolská k MN B a ulicí Karpatská k MN C pokračovat do Orlického Podhůří, Dolních Libchav a do UO ulicí Královéhradecká, Lochmanova a Smetanova ke KD Poprad (Evakuační středisko - ES)

Zóna IV. : Město

Tato zóna má 4 části, ve kterých je počítáno se stanovením evakuačních tras u  části c) a d).

ET c

  • MN, příjezdová komunikace ve směru k ul. Letohradská, ul. Letohradská, Náměstí Svobody, ul. Tvardkova, ul. Smetanova ke KD Poprad (Evakuační středisko - ES)

ET d

  • MN, ul Dukelská, ul. Moravská, T.G.M., Čs. Armády, Smetanova ke KD Poprad (Evakuační středisko - ES)

Pro zóny V. a VI. budou místa nástupu a evakuační trasy stanoveny podle aktuálního stavu s předpokladem řízené objížďky. Pro případ evakuace těchto částí není počítáno s velkým množství evakuovaného obyvatelstva.

Pro evakuaci osob z postižených zón bude prioritně využito autobusů ČSAD Ústí nad Orlicí v závislosti na době a jejich reálných možností.

K zabezpečení dopravní obslužnosti vozidel zajišťujících transport evakuovaných osob je nutná spolupráce s PČR, ÚO Ústí nad Orlicí. Na základě požadavku budou vozidla buď doprovázena služebním vozidlem s modrým majákem nebo kritické  úseky budou zabezpečeny regulací.

Schéma evakuačních tras – příloha č.6

C)  Evakuační středisko

Evakuačním střediskem (dále jen „ES“) je předurčen Kulturní dům, (dále jen „KD“) Smetanova 510, Ústí nad Orlicí, tel. 465 521 054 (není trvale obsazen), jehož vlastníkem je město Ustí nad Orlicí, správcem objektu je firma Demos, a pronájemcem je Klubcentrum.

KD se nachází v centru města, mimo záplavového území stanoveného pro Q100. Na základě analýzy rizik této zájmové lokality je objekt v klidové části a mimo vlastního požáru nebo případného silného zemětřesení není bezprostředně ohrožen žádným z rizikových faktorů. Činnost ES tak není časově, prostorově ani krizově ohroženo - omezeno. Vzor složení ES je ve schématu – příloha č.2

Výhody pro využití KD jako ES:

  • kapacita 1000 osob (krátkodobě cca 1500 osob),

  • objekt je prostorný, vzdušný a dostatečně prosvětlený

  • dobrá dopravní dostupnost s možností parkování pro evakuační vozidla (BUS),

  • možnost déletrvajícího pobytu evakuovaných osob před odesláním do míst nouzového ubytování, a to po dobu 10 hodin, po dohodě s provozovatelem až po dobu 24 hodin (nutnost doplnění hyg. potřeb, zajištění odvozu vzniklého komunálního odpadu apod.),

  • dostatečná kapacita míst pro činnost všech řídících složek ES,

  • zajištění nápojů a možnost jednoduchého stravování v případě zahájení provozu v některém z bufetů-barů (po předchozí dohodě s provozovatelem ),

  • možnost zajištění celodenní stravy v restauraci POPRAD (cca 750 porcí)

  • možnost vytvoření ošetřovny a dalších místností pro poskytování první pomoci,

  • k podávání informací a pokynů evakuovaným osobám lze využít vnitřního rozhlasu,

  • pro potřeby ES lze po dohodě s O2 využít linku ASDL pro cca 5 ks telefonů

  • vlastní zdroj tepla (plynový kotel)

Nevýhody pro využití KD jako ES:

  • objekt nemá vlastní zdroj elektrické energie a k zajištění jeho základní funkčnosti je zapotřebí záložní zdroj 15-20 kW

  • v případě přerušení dodávky plynu je objekt bez dodávky tepla

 I. Záložní evakuační středisko

Doposud nebylo nutné řešit takovouto situaci, záložní ES tak není řešeno. Po vyřešení situace kolem využití objektu „Perla“, je možné zahrnout do projektu možnost vybudování zařízení, které by mohlo být využitelné pro potřeby ES. Tím by se mohl využít KD jako záložní ES. 

II. Zajištění činnosti evakuačního střediska

Hlavním úkolem evakuačního střediska je příjem a evidence evakuovaných osob a dále jejich rozdělování do jednotlivých MNU. Doplňkovou úlohou je poskytování psychologické pomoci, zdravotní péče a v případě potřeby i poskytování stravování formou jednoduchého občerstvení.

Pro zabezpečení činnosti ES se zřizují tzv. „přijímací skupiny evakuačního střediska“ (dále jen „PSES“).

Pro zabezpečení příjmu evakuovaných osob v ES vytváří městský úřad z řad určených zaměstnanců dvoučlenné PSES, jejichž činnost řídí vedoucí PSES. Složení PSES může být na základě konkrétní situace a dle rozhodnutí vedoucího ES přizpůsobeno;

Hlavním a odpovědným koordinátorem činností v ES, včetně koordinace mezi ES a KŠ, je vedoucí ES, který spolupracuje s odpovědnou osobou provozovatele zařízení a vedoucím PSES.

Činnost ES je zabezpečována zejména dle dokumentace–Dokumentace evakuačního střediska, která je nedílnou součástí tohoto plánu a je uložena na PKŘ a dle vlastní provozní dokumentace provozovatele ES. Určený vedoucí ES je povinen uvedenou dokumentaci vyzvednout co nejdříve po vydání rozhodnutí starosty o nařízení evakuace. K dispozici je dále na informačním portálu krizového řízení města.

Vedoucím ES bude přednostně určen pracovník odboru dopravy, SH a správních agend nebo pracovník odboru sociálních věcí městského úřadu (dále jen „OSV“). Tohoto pracovníka určí vedoucí KŠ.

Vedoucí ES je povinen oznámit STÁLÉ PRACOVNÍ SKUPINĚ KŠ připravenost ES pro příjem osob, a to neprodleně po jejím dosažení.

Pořádkové zabezpečení ES je zajištěno zejména hlídkou městské policie. Velitel této hlídky může v případě potřeby požádat o její posílení příslušníky Policie ČR. Hlavním úkolem je zabezpečení veřejného pořádku a bezpečnosti v prostoru ES a jeho nejbližším okolí a ve spolupráci s pořadatelskou službou provozovatele objektu se podílí na koordinaci příjmu a odesílání evakuovaných osob (po vystoupení z autobusu na výstupní stanici doprovází osoby ke stanovišti PSES a při odjezdu zajišťuje jejich doprovod k nástupní stanici, odkud je prováděn odvoz do MNU). V případě potřeby se hlídka podílí na řízení dopravy v místě nástupní a výstupní stanice.

Zdravotnické zabezpečení ES je zabezpečováno zejména prostřednictvím družstva humanitární jednotky ČČK – OS UnO, poskytující služby v této oblasti, a to v odpovídajícím složení a počtu. Hlavním úkolem tohoto družstva je poskytování předlékařské zdravotnické pomoci (první pomoci). Na zdravotnickém zabezpečení, respektive na zabezpečení hygienicko-epidemiologicko opatřeních, se v případě potřeby podílí i příslušný orgán veřejné správy, tj. např. KHS Pk, KVS apod. V případě potřeby je možné požádat o spolupráci Zdravotnickou záchrannou službu Pardubického kraje (dále jen „ZZS Pk“).

Psychologická služba ES je v případě potřeby zabezpečována zejména prostřednictvím psychologů a psychologických pracovišť, jejichž seznam je součástí výpisu z Havarijního plánu Pardubického kraje pro potřebu správního obvodu ORP Ústí nad Orlicí. V případě potřeby(nouzově) lze využít psychologa Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje.

Pořadatelská služba ES je přednostně zabezpečována prostřednictvím zaměstnanců provozovatele objektu nebo osobami spolupracujícími na základě jiného smluvního vztahu s provozovatelem, případně osobami zajišťujícími tuto službu dobrovolně bez nároku na odměnu (po dohodě s provozovatelem zařízení). V případě potřeby lze pořadatelskou službu doplnit z řad zaměstnanců městského úřadu případně z řad dobrovolníků evakuovaných obyvatel. Hlavním úkolem pořadatelské služby je zabezpečit doprovod evakuovaných osob od autobusů k PSES, dále jejich umístění v určených prostorách ES, poskytování informací o způsobu poskytování první pomoci, možnosti stravování apod. Podle pokynů vedoucího ES nebo vedoucího PSES zabezpečují také doprovod osob k nástupním stanicím, odkud jsou odváženy do MNU. V nezbytně nutném případě vypomůže Provozně-technickému zabezpečení ES.

ES musí být u vstupu do objektu označeno viditelně nápisem „EVAKUAČNÍ STŘEDISKO“ a případně i mezinárodně platným rozeznávacím znakem civilní ochrany (toto označení je připraveno a uloženo na  PKŘ). Provozovatel objektu dále zajistí označení směru trasy z ES na nástupní stanici, odkud jsou evakuovaní odvezeni do MNU.

Provozně-technické zabezpečení ES je tvořeno především zaměstnanci Klubcentra. Hlavním úkolem je zabezpečení a zajištění všech provozních požadavků a potřeb ES (vyhrazených prostor, energií, zařízení a technických provozů v objektu KD). Zajišťuje úklid, doplňování hygienických potřeb (WC, umývárny), drobné provozní opravy a podobně. V případě potřeby využije pomoci Pořadatelské služby.

III. Průkaz evakuovaného

Pro zabezpečení spolehlivé identifikace evakuovaných osob budou, v případě potřeby, evakuovaným vydány v MNU tzv. „průkazy evakuovaného“. Vzor průkazu evakuovaného (dále jen „průkaz“) je neveřejnou přílohou E.1-12 tohoto dokumentu.

Průkaz musí být opatřen všemi identifikačními údaji na něm uvedeným, zřetelným otiskem razítka orgánu krizového řízení a slouží k prokazování oprávněného pobytu v daném zařízení. Není vydáván osobám, které jsou evakuovány do zdravotnických a obdobných zařízení, která evidují přijaté osoby dle vlastních stanovených pravidel. Průkaz dále slouží k prokazování oprávněnosti odběru stravenek, vydávaných v případě zajištění stravování ve veřejných stravovacích zařízeních (viz příloha č. 5.) a k odběru stravy přímo v MNU, pokud jím je školské zařízení.

Pokud evakuovaná osoba opouští trvale MNU (při ukončení evakuace, v případě, že využije dále možnosti tzv. samovolné evakuace apod.), odevzdá průkaz pořadatelské službě. Pokud evakuovaná osoba opouští MNU z důvodu samovolné evakuace, vyznačí na rubové straně průkazu místo svého dalšího pobytu a případné telefonní spojení.

Distribuci potřebného a přesně evidovaného počtu průkazů, které budou opatřeny otiskem razítka, zajistí pracoviště HOPKS A EVAKUACE KŠ ve spolupráci se skupinou ŠKOLSTVÍ KŠ a skupinou SOCIÁLNÍCH VĚCÍ KŠ. Průkazy jsou v potřebném množství uloženy na PKŘ.

D)  Místa nouzového ubytování

Druhy:

  • Veřejná a jiná ubytovací zařízení

  • Školská zařízení

  • Zdravotnická a obdobná zařízení

  • Tělocvičny, kulturní domy a obdobná zařízení

Zajištění činnosti míst nouzového ubytování ve školských zařízeních.

Zajištění činnosti míst nouzového ubytování ve veřejných ubytovacích zařízeních.

Veřejná a jiná ubytovací zařízení

Jako MNU budou přednostně využita vhodná veřejná zařízení, která disponují odpovídající ubytovací kapacitou. Seznam vybraných zařízení je uveden v přílohách E.1-6.

Přednostně jsou vytipovány tyto objekty:

  • hotel UNO (kapacita 100 lůžek, 100 stravovaných)

  • Sporthotel

  • Koliba Hrádek (kapacita 50 lůžek, 50 stravovaných)

  • Hotel Florida

  • Penzion Hůrka – Dolní Libchavy (kapacita 50 lůžek, 50 stravovaných)

Rozhodnutí, zda budou přednostně jako MNU využita tato zařízení, může učinit starosta města.

Využití těchto zařízení je výhodnější za předpokladu, že bude nutno evakuovat menší počet osob (řádově stovky) nebo v případě, že se bude jednat o osoby, kterým může působit jiná forma nouzového ubytování zdravotní či jiné komplikace (např. imobilní osoby, starší osoby, těhotné ženy, kojenci apod.).

V době zahájení evakuace musí být známa volná ubytovací kapacita těchto zařízení, která na území města Ústí nad Orlicí činí cca 700 osob.

V těchto zařízeních není nutné organizovat pořádkové zabezpečení – nebude tak velký počet evakuovaných osob a provozovatel zajistí silami vlastního personálu. Zdravotní a psychologická pomoc bude zabezpečena a řešena dle vlastní aktuální situace cestou KŠ.

Školská zařízení

Za předpokladu, že bude nutno provést evakuaci většího počtu osob, je výhodnější jako MNU využít předškolní a vzdělávací zařízení, zejména základní a střední školy (dále jen „školská zařízení“). Kapacita základních a středních škol pro nouzové ubytování činní cca 1500 osob.

Přednostně jsou vytipovány tyto objekty

  • ZŠ bratří Čapků

  • ZŠ Komenského

  • ZUŠ

  • SOŠ a SOU automobilní

  • SŠ umělecko-průmyslová

  • Gymnázium

V takovém případě musí být v těchto zařízeních, po dohodě s provozovatelem respektive zřizovatelem, omezen nebo zcela vyloučen běžný provoz. Seznam školských zařízení, včetně nouzové ubytovací a stravovací kapacity, je uveden v příloze E.1-7 respektive E.1-8. Připravenost daného školského zařízení k plnění úkolů MNU, oznámí statutární zástupce nebo jím pověřená osoba STÁLÉ PRACOVNÍ SKUPINĚ KŠ, a to prostřednictvím skupiny ŠKOLSTVÍ KŠ.

Za předpokladu, že vybraná školská zařízení budou zajišťovat nouzové ubytování, musí být, bude-li to organizačně a kapacitně možné, zajištěna v ostatních školských zařízeních péče o žáky, kteří nebudou moci navštěvovat uzavřená školská zařízení a současně o ně nebudou moci pečovat zákonní zástupci. Výběr těchto zařízení provede skupina ŠKOLSTVÍ KŠ, nebyla-li, v souladu s  vyhláškou č. 281/2001 Sb., určena taková školská zařízení krajským úřadem.

Seznam školských zařízení je také součástí výpisu z Havarijního plánu Pardubického kraje pro potřeby správního obvodu Ústí nad Orlicí, jehož zpracovatelem a garantem je Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje.

V těchto zařízeních zajistí pořádkové zabezpečení a pořadatelskou službu provozovatel z řad zaměstnanců s možností využít k posílení, schopností evakuovaných osob ubytovaných v zařízení  . Zdravotní a psychologickou pomoc prvotně zajistí provozovatel s možností vyžádání odborných služeb cestou KŠ.

Zdravotnická a obdobná zařízení

Umístění evakuovaných osob v jiných zařízeních, např. ve zdravotnických zařízeních, domovech důchodců, penzionech pro seniory, domech s pečovatelskou péčí, dětských domovech apod., musí být předem konzultováno se zřizovatelem daného zařízení. Do těchto zařízení budou evakuovány zejména osoby, které vyžadují stálou nebo pravidelnou odbornou péči a dohled, imobilní občané, občané se zrakovým a sluchovým postižením apod. V dětských domovech mohou být, na základě rozhodnutí příslušného odboru městského úřadu, dočasně umisťovány děti, které ztratily při evakuaci kontakt se svými zákonnými zástupci nebo o ně nemohou tito pečovat.

Seznam zařízení včetně jejich kapacit je uveden ve výpisu z Havarijního plánu Pardubického kraje pro potřeby správního obvodu Ústí nad Orlicí.

Umisťování osob v těchto zařízeních koordinuje a zabezpečuje skupina SOCIÁLNÍCH VĚCÍ KŠ.

Přednostně jsou vytipovány tyto objekty:

  • Dům s pečovatelskou službou

Tělocvičny, kulturní domy a obdobná zařízení

V případě potřeby lze jako jednu z dalších možností využít pro nouzové ubytování vytipované hostinské sály, tělocvičny, kulturní domy a zařízení obdobného charakteru. Jejich seznam, včetně nouzové ubytovací kapacity, je uveden v příloze E.1-6. Tento typ zařízení je však vhodné pro nouzové ubytování uvažovat až jako poslední možnost.

Další pravidla pro jejich využití se řídí v potřebném rozsahu dle pravidel stanovených pro ubytování ve školských i veřejných ubytovacích zařízeních.

Zajištění činnosti míst nouzového ubytování ve školských zařízeních

Hlavním úkolem MNU umístěného ve školském zařízení je příjem evakuovaných osob z ES, jejich evidence (vč. distribuce a shromažďování doplňkových informačních letáků pro obyvatelstvo – viz příloha E.1-3) a ubytování. Ubytování je prováděno v nouzových, s ohledem na vzniklou situaci v co nejpřijatelnějších podmínkách, a to zejména s ohledem na věk a zdravotní stav evakuovaných osob.

Dále může být v MNU, v závislosti na konkrétní situaci a dle místních podmínek, zabezpečováno stravování a případné poskytování psychologické pomoci evakuovaným.

Nouzové ubytování i stravování je za krizového stavu zajišťováno v takovém rozsahu, aby bylo zabezpečeno uspokojení základních životních potřeb obyvatelstva, které mu zajistí přežití bez těžké újmy na zdraví (§ 89 odst. 7 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů).

Pro zabezpečení přijetí a ubytování evakuovaných osob, je nutno v každém MNU zřídit nejméně dvě dvoučlenné přijímací skupiny (dále jen „PSMNU“), jejichž činnost řídí statutární zástupce daného školského zařízení (nebo jím pověřený pracovník), který je zároveň vedoucím MNU. Vedoucí MNU spolupracuje zejména se skupinou ŠKOLSTVÍ KŠ. Personálně jsou PSMNU zabezpečeny zejména prostřednictvím zaměstnanců školského zařízení.

Činnost MNU je zabezpečována zejména dle dokumentace – Dokumentace místa nouzového ubytování, která je nedílnou součástí tohoto plánu a dle další provozní dokumentace provozovatele MNU. Dokumentace místa nouzového ubytování je k dispozici na pracovišti KŘ, u vedoucího skupiny ŠKOLSTVÍ KŠ a ředitelů školských zařízení, která jsou vytipována jako MNU. K dispozici je dále na informačním portálu krizového řízení městského úřadu.

Pořádkové zabezpečení MNU je zajištěno hlídkou městské policie, a to zejména v době, kdy jsou do MNU přiváženy evakuované osoby. Mimo tuto dobu plní úlohu pořádkového zabezpečení pořadatelská služba, přičemž statutární zástupce provozovatele (vedoucí MNU) může kdykoliv požádat městskou polici o vyslání hlídky. Velitel hlídky městské policie může v případě potřeby požádat o její posílení příslušníky Policie ČR. Hlavním úkolem je zabezpečení veřejného pořádku a bezpečnosti v prostoru MNU a jeho nejbližším okolí a ve spolupráci s pořadatelskou službou se podílí na koordinaci příjmu a odesílání evakuovaných osob (po vystoupení z autobusu na výstupní stanici doprovází osoby ke stanovišti PSMNU a při odjezdu zajišťuje jejich doprovod k nástupní stanici). V případě potřeby se hlídka podílí na řízení dopravy v místě nástupní a výstupní stanice.

Zdravotnické zabezpečení MNU je zajišťováno zejména prostřednictvím zaměstnanců daného školského zařízení. S ohledem na kapacitní možnosti a další okolnosti se na zdravotnickém zabezpečení může podílet OS ČČK Ústí nad Orlicí v odpovídajícím složení. Hlavním úkolem je poskytování předlékařské zdravotnické pomoci (první pomoci). Dále organizují ve spolupráci s KŠ a operačním střediskem ZZS Pk případný převoz nemocných nebo zraněných osob do zdravotnických zařízení. Na zabezpečení hygienicko-epidemiologických opatření spolupracuje příslušný orgán veřejné správy.

Psychologická služba ES je v případě potřeby zabezpečována zejména prostřednictvím psychologů a psychologických pracovišť, jejichž seznam je součástí výpisu z Havarijního plánu Pardubického kraje pro potřebu správního obvodu ORP Ústí nad Orlicí. V případě potřeby (nouzově) lze využít i psychologa Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje.

Pořadatelská služba MNU je přednostně zabezpečována prostřednictvím zaměstnanců daného školského zařízení, případně po dohodě se statutárním zástupcem osobami z řad evakuovaných obyvatel - zajišťujícími tuto službu dobrovolně bez nároku na odměnu. V případě nezbytné potřeby lze pořadatelskou službu doplnit z řad zaměstnanců úřadu města případně dalších organizací podílejících se na evakuaci.

Hlavním úkolem pořadatelské služby je zabezpečit příjem evakuovaných osob po jejich příjezdu, tj. jejich doprovod od autobusů k PSMNU, dále jejich umístění ve stanovených prostorách MNU a poskytování informací o případném využití stravovacího zařízení, možnosti poskytnutí první pomoc apod. Počet osob vyčleněných do pořadatelské služby stanovuje vedoucí MNU, a to zejména s ohledem, na velikost zařízení a počet nouzově ubytovaných osob. Dále zajišťuje, organizuje a zabezpečuje drobné provozní opravy, úklid a doplňování hygienických potřeb.

MNU musí být u vstupu do objektu označeny viditelně nápisem „MÍSTO NOUZOVÉHO UBYTOVÁNÍ“ a případně i mezinárodně platným rozeznávacím znakem civilní ochrany (toto označení je připraveno a uloženo na pracovišti KŘ).

Zajištění činnosti míst nouzového ubytování ve veřejných ubytovacích zařízeních

V případě využití veřejných ubytovacích zařízení jako MNU jsou tyto využívány standardním způsobem. Městský úřad Ústí nad Orlicí zajistí vystavení písemné objednávky (písemných objednávek) pro ubytování odpovídajícího počtu evakuovaných osob, a to se specifikací, zda je součástí ubytování i stravování a případně v jaké cenové výši a rozsahu.

O osobách evakuovaných do veřejných ubytovacích zařízení musí být vedena přesná evidence, která je zabezpečena ve spolupráci s provozovatelem daného zařízení. Evakuovaným osobám musí být doručeny doplňkové informační letáky, pokud tak nebylo učiněno již dříve a následně musí být zajištěno jejich předání STÁLÉ PRACOVNÍ SKUPINĚ KŠ. Za evidenci tímto způsobem evakuovaných osob zodpovídá pracoviště HOPKS A EVAKUACE KŠ.

E)  Zajištění evakuace

  • zajištění propustnosti evakuačních tras

  • regulace pohybu obyvatelstva při evakuaci

  • uzavření a ostraha evakuovaného prostoru

  • kontrola evakuovaného prostoru

  • bezpečnost a zajištění veřejného pořádku

  • příprava a zajištění označení míst

  • příprava pro příjem evakuovaných osob – Evakuačního střediska

  • upřesnění potřeb nouzového ubytování

  • příprava pro ubytování evakuovaných obyvatel – Místa nouzového ubytování

  • grafikon přepravy

  • zajištění činnosti USU a SU

  • příprava postupů pro evakuaci materiálních hodnot

  • zajištění informovanosti, média

  • psychologická příprava

  • zabezpečení dokumentace zajišťující průběh evakuace

a) zajištění propustnosti evakuačních tras

Ke zdárnému  zajištění evakuace je důležitým faktorem zajištění propustnosti komunikací.  V okamžiku ohrožení a vyhlášení „Evakuace“ z postiženého prostoru dojde k částečné panice. Na základě matematických modelů a zkušeností lze předpokládat cca 1/3 samovolné evakuace. Z důvodu být mobilní a nezávislý, využije tato skupina vlastních dopravních prostředků s cílem záchrany vlastního majetku a cenností. K opuštění postiženého prostoru využijí co nejkratší cesty bez ohledu na průchodnost. Cílem je maximální efekt za minimální náklady. Tato skupina bude rušit a velmi silně ovlivňovat plánované a organizované činnosti při řízení vlastní evakuace.

Důležitým a významným faktorem k zajištění propustnosti evakuačních tras je vlastní činnost PČR.  Na základě analýzy vzniklé situace musí být v co nejkratší době zaslán požadavek na UO PČR Ústí nad Orlicí k zabezpečení dopravní situace vzniklé mimořádnou událostí (havárií, …).  V požadavku je nutné uvést :

  • druh mimořádné situace

  • hodina a datum vzniku MU

  • zasažená lokalita

  • místa shromáždění

  • evakuační trasy (odkud, přes co, kam)

  • vlastní požadavek na zajištění propustnosti, stanovení priorit

  • další případné upřesnění

b) regulace pohybu obyvatelstva při evakuaci

Současně se zajištěním propustnosti evakuační tras (PČR) bude spolupracovat MěP Ústí nad Orlicí při vlastní organizaci a zabezpečení plynulosti jednotlivých opatření  v evakuovaném prostoru.

Hlavním úkolem těchto složek je zajistit plynulost při opuštění postiženého prostoru. Kritická místa  budou velká záchytná parkoviště u obytných vícepodlažních domů a křižovatky páteřních komunikací.

Nejvyšší prioritu v pohybu po komunikacích mají vozidla využívající modrý maják (PČR, HZS, ZZS,   JSDH a vozidla označena symbolem CO – viz příloha č. 3 , to jsou vozidla zajišťující evakuaci.

c) uzavření a ostraha evakuovaného prostoru

V případech provedení evakuace dochází velmi často k rabování a rozkrádání ve snaze využít situace a vše ukrýt za příčiny MU. Protože není v lidských silách vše zachránit, je nutné zajistit po ukončení evakuace evakuovaný prostor a ostrahu opuštěného majetku. V samotném průběhu MU z důvodu vlastní ochrany orgánu  zajišťujícího  ochranu  majetku bude ostraha  stažena  k okrajovým částem. Po odeznění MU se opět rozšíří okruh chráněného prostoru. Nekompromisně je nutné zajistit vstup a výstup z postižené oblasti do doby ukončení MU. V případě povodní a jiných živelních pohrom to bývá zpravidla po odborných posudcích statiků, hygieniků, elektrikářů, plynařů,…

d) kontrola evakuovaného prostoru

V evakuovaném prostoru nesmí být ani právoplatný majitel nebo osoba s trvalým pobytem. Do tohoto prostoru mají právo vstupu pouze osoby nebo firmy se zvláštním povolením vydaný orgánem, který vyhlásil a řídí evakuaci.

Kontrola evakuovaného prostoru se provádí i za účelem prověření úplného fyzického opuštění všemi osobami.Může dojít  k opomenutí osob tělesně nebo zdravotně postižených, zanecháním samostatných nezletilých osob doma, úmyslným ukrytím nezodpovědných osob ve vlastních obydlích a nerespektováním  povinnosti k evakuaci. Jsou případy, kdy došlo k ukrytí cizích osob za účelem páchání trestné činnosti (krádeže).

e) bezpečnost a zajištění veřejného pořádku

Úkolem je zajištění bezpečného, organizovaného a hladkého průběhu samovolné a řízené evakuace s ohledem na zajištění a maximálně možnou ochranu životů, zdraví a majetku v období před vznikem, v průběhu a při likvidaci následků mimořádné události. Tomu odpovídají úkoly a činnosti uvedené v Havarijním plánu Pk, příloha C-10, Plán veřejného pořádku a bezpečnosti.    

f) příprava a zajištění označení míst, evakuační značky

Orgán řídící evakuaci (Krizový štáb) zajistí označení důležitých evakuačních míst, dopravních (přepravních) prostředků  a evakuovaného prostoru.

Komunikace se označí dopravní značkou „B1“ (Zákaz vjezdu všech vozidel) a doplní se dodatkovou tabulkou „EVAKUACE“ .

Prvky důležité k zabezpečení evakuace se označí přenosnými tabulkami viz přílohy č.1

Vozidla zajišťující evakuaci se označí tabulkou viz. příloha č.3

Další přístupové cesty se zahradí zátarasy nebo vyznačí vytyčovací páskou.

Vzory evakuačních značek a tiskopisů jsou uvedeny v Havarijním plánu Pk, příloha C6-2-UO.

g) příprava na příjem evakuovaných osob – Evakuační středisko

K zajištění činnosti ES se pomocí Plánu svolání vyrozumí osoby předurčené pro činnost v tomto orgánu. V případě neúplnosti se povolají další náhradníci. Vedoucí ES se přesune do KD Poprad a zahájí přípravu na činnost při příjmu evakuovaných obyvatel. Prostory KD rozdělí podle schématu k přijetí evakuovaných s ohledem na činnost jednotlivých skupin. Vyznačí směry postupu. Za pomocí informatiků připojí PC do sítě a připraví pracoviště pro činnost Přijímací skupiny. Zajistí prostředky pro skenování, kopírování a tisknutí potřebných dokumentů.  Dále postupuje dle dokumentace ES.

h) upřesnění potřeb nouzového ubytování

Podle rozsahu evakuace (příčiny, okolnosti a analýza)  se stanoví odhad k zajištění evakuace a zajištění plánovaného nouzového ubytování. Prioritně se zajišťuje na potřebnou dobu s nezbytně nutnými náklady a s ohledem na možnosti stravování. V úvahu se berou možnosti ubytování celých rodin pohromadě, ubytování prioritních skupin a odděleně muži a ženy.

i) příprava pro ubytování evakuovaných obyvatel – Místa nouzového ubytování

Po prvotních analýzách rozsahu evakuace se aktivují poskytovatelé nouzového ubytování. Objekty je nutné řádně označit a pokračovat v souladu s dokumentací MNU.

Personál MNU ve spolupráci s PČR a MěP zajistí klid a pořádek, zajistí základní hygienické prostředky, stanoví ubytovací řád a sleduje psychologické rozpoložení evakuovaných. V případě potřeby ve spolupráci s ES povolá psychologa. Služba zajistí dohled nad osobními věcmi ubytovaných, zamezí vstupu a návštěvám cizích osob a pomáhá osobám zdravotně nebo tělesně postiženým. Jeli potřeba, pokusí se formou dobrovolnosti zaměstnat schopné a zapojit je do činnosti MNU nebo evakuačních prací.

j) grafikon přepravy

Doprava bude prioritně zajištěna mezi evakuačním prostorem a ES. Po vystoupení evakuovaných osob v ES  lze v případě volných kapacit využít k dopravu do vzdálenějších MNU a následně k dalšímu koloběhu. Zpracování grafikonu dopravy provede Odbor dopravy, SH a správních agend.

k) zajištění činnosti USU a SU

K zajištění a zachování činnosti všech USU a SU na postiženém území je nutné zajistit jejich zázemí. Všem zaměstnancům, kteří se podílí na evakuaci a dalších činnostech zabezpečující nepřetržitý provoz zajistí KŠ cestou Odboru školství, kultury, mládeže a tělovýchovy nepřetržitou péči o nezletilé děti (ubytování, strava, hygiena, doprovodný program pod vedením pedagoga).

V případě potřeby řeší KŠ další požadavky jednotlivých úřadů s cílem zachování jejich nezbytné akceschopnosti.

l) příprava postupů pro evakuaci materiálních hodnot

 Evakuace se netýká pouze osob. Ve spolupráci s Odborem ŽP se provede evakuace hospodářského a zapomenutého domácího zvířectva podle platných norem a pravidel s jeho dalším umístěním a ustájením dle daných okolností a možností.

Ve spolupráci s Odborem školství, kultury, mládeže a tělovýchovy se provede evakuace předmětů kulturní hodnoty podle platných norem a pravidel s cílem  jejich zachování a bezpečného uložení.

Na základě požadavku a ve spolupráci s dalšími firmami se provede evakuace důležitých technických zařízení a materiálu nutného k zachování výroby. Přehled sil a prostředků možných k nasazení je uveden v Havarijním plánu Pk, příloha C7-8-UO a C7-10-UO.

m) zajištění informovanosti, média

Při vzniku MU se využívají připravené prvky JSVV doplněné autohlídkami s megafony(MěP, JSDH,...)

Informovanost je jeden z klíčových prvků v organizaci evakuace. Všichni obyvatelé mají právo být včas a aktuálně informováni před hrozícím nebezpečím. Každý člověk však snáší krizové okamžiky jinak a může tak nastat situace, kdy nevhodnou formou informování může dojít k panice nebo u některých lidí i silné depresi. Důležité je včas, objektivně a citlivě informovat. K informování se doporučuje využít školené tiskové mluvčí. Důkladně zvážit, jaké informace budou poskytnuty a jakou formou. K informování lze bezplatně využít jakákoli dostupná média. Vzory obsahu relací pro obyvatelstvo jsou v Havarijním plánu Pk, příloha C13  Plán komunikace s veřejností a hromadnými informačními prostředky.

n) psychologická příprava

V okamžiku, kdy člověk přijde o své zázemí, o domov, materiální a další hodnoty, vidí kolem sebe pohromu a zkázu, propadá depresivním náladám a stavům. I silní jedinci se cítí bezmocní a slabí. V případě nezvěstné blízké osoby nebo její ztráty, dochází k velmi silnému narušení psychologického stavu. V případě evakuace za MU je takovýchto osob více a celá okolní situace to ještě umocňuje. K tomuto účelu se zřizuje skupina psychologů u ES. K vlastní činnosti lze využít odborné psychologické pomoci od HZS, PČR a dalších charitativních organizací (spolupráce s Živnostenským úřadem), situaci řeší Krizový štáb průběžně.

o) zabezpečení dokumentace zajišťující průběh evakuace

Všechna jednání KŠ jsou nutné dokumentovat formou zápisů a hlasového záznamu. Všechna rozhodnutí musí být písemně a evidována. Je vedena dokumentace přijatých rozhodnutí a opatření realizovaných v průběhu celé evakuace. Tato dokumentace musí být přehledná, ucelená a jednotlivé dokumenty očíslovány a podepsány odpovědnými funkcionáři. Po ukončení MU slouží jako podkladový materiál při případných soudních sporech a lze ho využít k analýze vlastní připravenosti a odstranění chyb a nedostatků.

III. Přílohy

Přílohy jsou uvedeny v samostaném dokumentu plánu evakuace obyvatelstva města Ústí nad Orlicí.

 


Evakuační místa na území SO ORP Ústí nad Orlicí. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS.