Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Vyškov.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Vyškov.

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Vyškov.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území města Vyškov bude řídit povodňová komise města Vyškov, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Vyškov.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Vyškov:

  • povodňové komisi ORP Vyškov
  • povodňovým komisím obcí Topolany, Hoštice-Heroltice a v případě extrémního ohrožení města Ivanovice na Hané
  • KOPIS Jihomoravského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Vyškov od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Drnovice, Luleč, Rostěnice-Zvonovice a Vojenského újezdu Březina, případně správce vodního díla Opatovice
  • povodňové komise ORP Vyškov
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Jihomoravského kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Vyškov obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Vyškov
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pmo.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Jihomoravského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise města Vyškov.

Zahájení činnosti povodňové komise města Vyškov včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány obcí Topolany, Hoštice-Heroltice a v případě extrémního ohrožení města Ivanovice na Hané
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Vyškov
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Jihomoravského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, s. p.
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Moravy, s. p. a Vojenské lesy a statky ČR, s. p.

Předseda povodňové komise - starosta města:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území města Vyškov
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území města Vyškov
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území města Vyškov
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise města Vyškov:

  • řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Vyškov
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Topolany, Hoštice-Heroltice a v případě extrémního ohrožení města Ivanovice na Hané, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Vyškov
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území města Vyškov
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Vyškov
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Vyškov
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Vyškov
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Vyškov
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • zajišťuje organizaci evakuace na území města Vyškov
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Vyškov
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Jihomoravského kraje a u povodňového orgánu ORP Vyškov
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Vyškov
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Vyškov
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území města Vyškov (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Vyškov
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území města Vyškov
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Vyškov a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území města Vyškov
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Vyškov

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Brno (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Moravy, s. p. (správce povodí a vodních toků)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
  4. Vojenské lesy a statky ČR, s. p. (správce vodních toků)
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  6. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  7. Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje, územní odbor Vyškov
  8. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Vyškov
  9. Složky Armády ČR
  10. Orgány ochrany veřejného zdraví
  11. Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje
  12. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému. »

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kap. Charakteristika ohrožených objektů): 

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.