Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Mikulov (vodoprávní úřad).
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise ORP Mikulov.

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise ORP a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán ORP je podřízen povodňovému orgánu Jihomoravského kraje.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území ORP Mikulov bude řídit povodňová komise ORP Mikulov, v případě extrémního ohrožení povodňová komise Jihomoravského kraje.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise ORP Mikulov:

  • povodňové komisi ORP Břeclav
  • povodňové komisi Jihomoravského kraje
  • KOPIS Jihomoravského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území ORP, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise ORP Mikulov od:

  • předpovědní povodňové služby
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Jihomoravského kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán ORP Mikulov obdržet:

  • Povodňové komise SO ORP Znojmo
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
  • od HZS Jihomoravského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise SO ORP Mikulov.

Zahájení činnosti povodňové komise ORP Mikulov včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Břeclav
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Jihomoravského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, s. p.
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Moravy, s. p.,

Povodňová komise ORP Mikulov:

  • povodňovou situaci řeší ve svém územním obvodu v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu
  • vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti
  • o vzniklé situaci informuje povodňové orgány obcí ve SO ORP a povodňové orgány sousedních ORP
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti ORP, vyžádá další pomoc u povodňových orgánů Jihomoravského kraje
  • povodňový orgán ORP Mikulov je podřízen krajskému povodňovému orgánu Jihomoravského kraje

Předseda povodňové komise - starosta města:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území SO ORP Mikulov
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území SO ORP Mikulov
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území SO ORP Mikulov
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise, nebo jím pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise ORP Mikulov:

  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území SO ORP Mikulov
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí ve SO ORP Mikulov a povodňovým komisím sousedních ORP
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední ORP, správce povodí, ČHMÚ a HZS o nebezpečí a průběhu povodně
  • organizuje hlídkovou službu na území SO ORP Mikulov
  • zajišťuje organizaci evakuace na území SO ORP Mikulov
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech SO ORP Mikulov
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území SO ORP Mikulov
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území SO ORP Mikulov
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území SO ORP Mikulov
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území SO ORP Mikulov
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území SO ORP Mikulov
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území SO ORP Mikulov
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území SO ORP Mikulov (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území SO ORP Mikulov
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území SO ORP Mikulov
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území SO ORP Mikulov a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území obce SO ORP Mikulov
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území SO ORP Mikulov

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Brno (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Moravy, s. p. (správce vodních toků)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje, územní odbor Břeclav
  7. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Mikulov
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Některé obce provozují lokální varovný systém, který zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.