Statut povodňové komise

Článek 1

Úvodní ustanovení

Povodňová komise obce Jankov (dále jen „komise“) je v době povodní povodňovým orgánem obce podle zák. 254/2001, o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena povodňové komisi ORP Votice

 

Článek 2

Složení Komise

Komise působí ve složení

  • předseda: starosta obce Jankov
  • místopředseda: místostarosta obce Jankov
  • členové: pracovníci jmenovaní starostou obce Jankov

 

Článek 3

Činnost komise

Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území obce Jankov.

Za tím účelem:

  • Zajišťuje vypracování povodňového plánu obce Jankov, který je základním dokumentem pro její činnost
  • Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán ORP a právnické a fyzické osoby na území obce Jankov, správce vodních toků, KOPIS HZS Středočeského kraje a obce níže po toku.
  • Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
  • Oznamuje povodňové komisi ORP Votice den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
  • Doporučuje mimořádné manipulace na území obce nad rámec schváleného manipulačního řádu
  • Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
  • Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území obce
  • Při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
  • Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
  • Vede záznamy v povodňové knize, uložené u starosty
  • Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce na území obce Jankov, nutnou evakuaci, ubytování a stravování
  • K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
  • Zpracovává zprávu o povodni a předkládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
  • Provádí prohlídky po povodni

 

Článek 4

Jednání Komise

  • Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
  • Předseda Komise je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda
  • Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
  • Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
  • Závěry z jednání komise přijímá formou usnesení, doporučení
  • Sídlem je Obecní úřad Jankov, v případě potřeby může být jednání svolána i do jiného místa

 

Článek 5

Předseda komise

  • Svolává Komisi
  • Řídí jednání Komise
  • Odpovídá za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
  • Jmenuje a odvolává členy Komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
  • Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
  • Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předkládá dodatečně komisi ke schválení
  • Zodpovídá za zpracování povodňového plánu obce Jankov
  • Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území obce Jankov
  • Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
  • Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
  • Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
  • Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
  • Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území obce, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
  • Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
  • Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu obce Jankov
  • Schvaluje povodňový plán obce Jankov
  • Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území obce Jankov
  • Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu

 

Článek 6

Místopředseda komise

  • Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
  • Sestavuje zápisy z jednání Komise
  • Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
  • Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
  • Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území obce Jankov
  • Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
  • Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
  • Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
  • Zajišťuje činnost sekretariátu Komise

 

Článek 7

Spolupráce Komise s ostatními orgány, organizacemi a občany

K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.

 

Článek 8

Zabezpečení činnosti Komise

K zabezpečení činnosti Komise slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má obecní úřad k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda komise.

 

Článek 9

Závěrečná ustanovení

Tento statut nabývá účinnosti schválením povodňovým orgánem obce Jankov dne __________

 

V Jankově  dne ___________

__________________________________

Starosta obce Jankov